Show simple item record

dc.contributor.advisorOktan, Vesile
dc.contributor.authorToksoy, Pinar
dc.date.accessioned2021-05-08T08:35:13Z
dc.date.available2021-05-08T08:35:13Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-05-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653754
dc.description.abstractKendine zarar verme davranışı, bireyin intihar amacı taşımaksızın kendi bedeninde amaçlı olarak hasar oluşturması şeklinde tanımlanmaktadır. Özelikle ergenler ve genç yetişkinler arasında her geçen gün yaygınlık kazanan önemli sorunlardan biri olması nedeniyle önemlidir. Bu araştırmada; bazı sosyo-demografik değişkenlere göre ergenlerde kendine zarar verme davranışını; kendine zarar verme davranışı, öz duyarlık ve stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkiyi ve öz duyarlık ve stresle başa çıkma tarzlarının kendine zarar verme davranışını yordayıp yordamadığını incelemek amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bayburt İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı liselerde öğrenim gören toplam 608 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Kendine Zarar Verme Davranışı Değerlendirme Envanteri, Öz Duyarlık Ölçeği ve Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler üzerinde Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Korelasyon Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre kendine zarar verme davranışının cinsiyete ve disiplin cezası alıp almama durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği gözlenirken; sınıf düzeyine, okul türüne, not ortalamasına ve yatılı gündüzlü okuma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca araştırmada kendine zarar verme davranışının öz duyarlığın alt boyutlarından sadece öz yargılamanın ve başa çıkma tarzlarından olumsuz başa çıkma stratejisinin pozitif yönde anlamlı birer yordayıcıları olduğu ortaya konulmuştur. Çalışma bulgularından çıkan sonuçlar ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır ve bu sonuçlar doğrultusunda hem araştırmacılar için hem de uygulayıcılar için bazı öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractSelf-injury is defined as an individual's intentional damage to his or her body tissue without any suicidal intent. Self-injury is important, since it is one of the important problem gaining widespread popularity day by day especially among adolescents and young adults. In this study it was aimed to examine self-injury in adolescents according to some socio-demographic variables, examining the relationship between self-injury, self-compassion, and coping with stress styles, and examining whether self-injury is predicted by compassion, and styles of coping with stress or not. In accordance with this purpose, 608 students studying in the high schools affiliated to Bayburt Provincial Directorate of National Education in the 2017-2018 academic year was taken as sample. In this research, Personal Information Form, Turkish Version of the Inventory of Statements About Self-Injury, Self-Compassion Scale, and Brief Coping Checklist for Adolesence (KIDCOPE) were used as data collection tools. Independent Sample t-test, One Way Anova, Pearson Correlation Analysis, and Multiple Linear Regression Analysis were used in order to analyze the data. According to the results obtained from the research, it was determined that self-injury did show significant difference according to gender and whether or not the disciplinary punishment was taken. Self-injury did not show any significant differences according to grade levels, school types, grade-point average, and whether going to daytime school or boarding school or not.In addition, it has been shown that only self-judgment, one of sub-dimension of the self-compassion, and negative coping strategy, one of sub-dimension of the coping strategies, were significantly and positively predicted self-injury. The finding of the current study were discussed in the light of related literature and based on the results some recommendations were made both for researchers and for practitioners.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleErgenlerde kendine zarar verme davranışının yordayıcıları olarak öz duyarlık ve stresle başa çıkma tarzları
dc.title.alternativeSelf-compassion and coping with stress styles as predictors of self-injury in adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-05-17
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSelf-injurious behavior
dc.subject.ytmSelf compassion
dc.subject.ytmCoping with stress
dc.identifier.yokid10198459
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid509491
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess