Tanbur eğitiminde kullanılan temel icra tekniklerinin ve bu tekniklere yönelik çalışma prensiplerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Kurtuldu, Mehmet Kayhan | |
dc.contributor.author | Derçin, Eylem | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:08Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:08Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-06-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653712 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, tanbur eğitimindeki yazılı kaynak eksikliği sorunu düşünülerek, tanbur eğitiminde kullanılan temel icra tekniklerinin neler olduğunun belirlenmesi, bu tekniklerin çalışma prensiplerinin ortaya koyulması ile bu tekniklere yönelik yazılı ve görsel açıklamaların geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada çalışma grubunu, Devlet Türk Musikisi Konservatuvarları'nda (DTMK) görev yapan tanbur öğretim elemanları oluşturmaktadır. Veriler, görüşme (mülakat) tekniği kullanılarak toplanmıştır.Çalışmada, Devlet Türk Musikisi Konservatuvarları'nın tanbur dersi içerikleri incelenerek, görüş alma formlarından alınan cevaplara göre, tanbur eğitiminde mutlak surette çalışılması gereken eserler ve bu eserlerde kullanılan teknikler belirlenmiştir. Eserlerden yola çıkılarak yapılan teknik analizler sonucunda, icrada kullanılan temel tekniklerin, üzerinde çalışılan eserlerdeki detaylı konumu ortaya koyulmuştur. Bu eserlerde hangi tekniklerin kullanılması gerektiği konusunda yapılan görüşmeler sonucunda saptanan ve araştırmada sözü geçen temel icra teknikleri ile bu tekniklere nasıl çalışılması gerektiği yazılı ve görsel olarak açıklanmıştır. Ortaya koyulan tekniklerin yazılı ve görsel olarak açıklanmasının ardından, söz konusu tekniklerin çalışma prensipleri belirtilmiştir.Sonuç olarak öğretim elemanları, tanbur eğitiminde temel olarak 3 teknik kullanılması konusunda birleşmişlerdir. Bunlar; çift (ikili) mızrap, perdeden perdeye kaydırma (inletme) ve tril teknikleridir. Eserlerin teknik analizlerinde de, belirlenen bu tekniklerin nerelerde ve nasıl kullanıldığı detaylı olarak belirtilmiştir. Literatürde bu tekniklerin uygulanmasına yönelik ayrıntılı kaynak olmamasından dolayı, adı geçen tekniklerin icra açısından geliştirilebilmesi amacıyla, öneriler bölümünde araştırmacı tarafından geliştirilen alıştırmalara yer verilmiştir. Tekniklere yönelik tanım ve açıklamalar ile seslendirme prensipleri ifade edilmiş, alıştırmalar ile de çalışma prensipleri belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed that determining the basic performance techniques used in tanbur education, to introduce the working principles of these techniques and to develop written and visual explanations about these techniques by thinking over the problem of lack of written source in tanbur education.In this study, where the qualitative research model is used, the study group is composed of the tanbur lecturers who work in various State Turkish Music Conservatories (STMC). The data were collected using interview technique.In this study, the tanbur course contents of the State Turkish Music Conservatories were examined and according to the answers received from the interview texts, the works that should be studied in the tanbur training and the techniques used in these works were determined. As a result of the technical analysis of the works, the detailed positions of the basic techniques used in these works are revealed. As a result of interviews about which techniques should be used in these works, it is explained written and visually how these techniques should be studied with the basic performance techniques mentioned in the research. Following the written and visual explanations of the techniques presented, the working principles of the mentioned techniques are stated. Consequently the instructors have reached a consensus on the use of 3 techniques as the basic for tanbur training: double (dual) plectrum, sliding pitch to pitch (inletme), and trill. In the technical analysis of the works, where and how these determined techniques are used are displayed in detail. Since there is no detailed source in the literature for the application of these techniques, the suggestions section contains the exercises developed by the researcher for the purpose of improving the mentioned techniques in terms of performance. The principles of performance have been determined by means of definitions and explanations for the techniques. The studying principles were determined through exercises. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Tanbur eğitiminde kullanılan temel icra tekniklerinin ve bu tekniklere yönelik çalışma prensiplerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of basic performance techniques used in tanbur training and basic studying principles for these techniques | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-19 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.subject.ytm | Instrumental education | |
dc.subject.ytm | Instrumentation techniques | |
dc.subject.ytm | Tanbur | |
dc.subject.ytm | Performing | |
dc.identifier.yokid | 10199946 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 510244 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Eğitimi Bilim Dalı |