Gündelik hayatın mekan pratikleri ile ilişkisinde yeni kamusal alanların yorumlanması: Alışveriş merkezleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaşamsal ilişkiler ile kent arasındaki ilişkide mekan ve mekanın organizasyonuna yenianlamlar yüklenmektedir. Toplumun süreç içinde geçirdiği teknolojik, politik,ekonomik ve sosyal alanlardaki tüm gelişmeler, kentin fiziksel ve sosyal biçimlenişiniyönlendirmektedir. Günümüzde, her türlü tüketimin merkezi olma yönünde değişenkentler, küresel ekonomik ve sosyo-kültürel güçlerin yönlendirmesiyle birbirlerinebenzemek doğrultusunda bir yönelimin etkisi altında kalmışlardır. Bu değişimlerin ışığıaltında gittikçe önemi artan yeni mimari tipolojilerden olan alışveriş merkezlerininoluşumu ve kent içi durumu ile kentsel yaşam biçimlerinin gündelik hayat pratiklerininüzerindeki etkisi dikkat çekmektedir. Küresel sermayenin de etkisiyle neredeyse kentselyaşamın her alanını işgal eden alışveriş kavramı artık kentin çok büyük bir kısmını buyönelimin çevresinde biçimlendirmekte, toplum hareketlerini yönlendirerek tüketimiarttırmak amacıyla toplumsal mekanlara seri bir şekilde eklenip kentsel mekanıdeğiştirmektedir. Kentlerin fiziksel ve sosyal biçimlenişinde önemli bir işleve sahip olanmimarlık pratiği de mekansal örgütlenmesini bu yeni biçimleniş etrafındaşekillendirmektedir. Tüketim toplumu olarak adlandırılan günümüz toplumundamimarlık ürünleri toplumsal yapı içindeki değişimlerin izlendiği fiziksel mekanlarolmuşlardır. Tez çalışmasında, günümüzün yeni kamusal mekanları, kapitalizm ileönem kazanan tüketim kültürünün mekansallaşmasına en büyük tesiri olan yenimimarlık ürünlerinin alışveriş merkezlerinin ortaya çıkışının sebepleri, mekankavramındaki değişim ve geleceğin yeni mekanlarının irdelenmesi hedeflenmektedir.Anahtar Kelimeler: Kent, Tüketim, Gündelik Hayat, Küreselleşme, Mimarlık Ürünleri Change occurs in time in a cyclic dimension; the distinctive interaction between vitalrelations and the city bring out new dimensions to space and space organization.Technological, political, economical and social developments of the society in itsevolutionary process have been shaping the physical and social formation of the city.Contemporary cities, which started to be consumption centers, have been under theinfluence of a tendency as to resemble one another due to the impact of globaleconomical and socio-cultural forces. In the light of these changes, as one of the new andaffective architectural typologies, shopping malls attract attention due to theirformations, positions in the city, and the affect of urban living forms on daily lifeexperiences. The first part of the thesis will focus on the concepts of city, space andpublic domain while the second part will discuss the change in the historical process andthe interaction with the city. The third part of the thesis will underline how this changetriggers the city and the space. The thesis aims to examine the change andtransformation of space, and the social and economical dynamics causing this process.The reason of shopping malls' emergence, which are the new public spaces of ourcontemporary lives and the new architectural products that are crucial for thetransformation of consumption culture into spatial formations, will be questioned. Thechange in the notion of space and spaces of the new era will be studied.Keywords: Urban, Consumption, Globalization, Dailiy Life, Architectural Products
Collections