Örgütlerde oluşan sosyal ilişkilerin örgütsel güvenin alt boyutlarına etkileri: Başkent Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütler, bireyler arası ilişkiler ve grup dinamiklerini içeren, bir taraftan dakendine özgü değerler üreten bir topluluk olarak, gruplararası ve kişilerarasıilişkilerin yaşandığı sosyal yaşam alanlarıdır. Bu sosyal yaşam alanlarında ortakkurallar, prosedürler ve yetkiler örgütsel yaşama şekil verdiği gibi yazılı olmayanbazı değerler de etkili olabilmektedir. Bu değerlerden en başta geleni güvenolgusudur. Örgütsel güven olgusu, sosyal yaşam alanı olan örgütlerde kişilerarasındaoluşan ilişki çeşitleri ile farklı bir deyişle ise sosyal ilişkiler ile şekil kazanmaktadır.Çalışmada, Cummings ve Bromiley'in (1996), ?bir kişinin veya bir grupkişinin diğer kişi veya gruba (a) açık veya açık olmayan taahhütlere uygun iyi niyetlidavranma gayreti, (b) ne olursa olsun, görüşmelerde önceden belirlenmiştaahhütlerde dürüst olma, (c) uygun fırsatlar olduğunda bile diğer tarafındurumundan çok fazla çıkar sağlamama inancı veya grubun ortak inancı? olaraktanımladığı örgütsel güven tanımı temel alınarak geliştirilen Örgütsel GüvenEnvanteri-Uzun Form? Organizational Trust Inventory-Long Form (OTI- LF)model örnek alınarak geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Araştırmanın amacı, örgütiçinde oluşan sosyal ilişkilerin örgütsel güvenin alt boyutlarına olan etkileriniaçıklamaktır.Araştırma sonucunda, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı ile diğer birimlerarasında oluşan arkadaşlık ilişkisi, iş ilişkisi ve tanıma derecesinin örgütsel güveneolumlu yönde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışanlararası iş ilişkisiyoğunluğu, arkadaşlık ilişkisi ve tanıma derecesi arttıkça örgütsel güven seviyesiartmaktadır. Örgüt içinde gelişen güven ilişkisine en fazla arkadaşlık ilişkisinin etkiettiği elde edilen sonuçlardan biridir. Organizations are social life areas which include individual interactions andgroup dynamics, and where relations between groups and individuals areexperienced. In these social life areas, common procedures and authorization, bothshape the organizational life and become effective on some unwritten values. Trustconcept is the first of these concepts. Organizational trust concept is formed by thevariety of relations among people, in other words, it is formed by social relations.In this study, Cumming & Bromiley's definition of trust in `OrganizationalTrust Inventory-Long Form (OTI-LF)` has been taken as a basis and hasbeen enhanced and applied, which is `a) an individual's or a group of individuals'effort to act with good will in accordance with the clear or unwritten commitmentsb) whatever happens, being honest in the encounters and pre-determinedcommitments c) the common belief of the group in not taking advantage of the otherparty's condition even under suitable conditions`. The purpose of this study is toexplain effects of social relations on sub-dimensions of organizational trust.As a result of the research, it has been concluded that the friendly relationsformed between the Student?s Registrar?s Office and the other units, colleagues'relationships and the rate of familiarity other positively affect the organizationaltrust. The more the intensity of the colleague relations, friendship relations and thelevel of familiarity rises, the more the level of organizational trust increase. One ofthe results that has been obtained, is that the trust relations are mostly affected by thefriendship relations.
Collections