Din görevlilerinin yüksek öğrenime bakışı: Karabük örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Modern zamanlarda sanayileşme ile başlayan toplumsal iş bölümü uzmanlaşmayı da beraberinde getirmiştir. Buna paralel olarak önce gelişmiş ülkelerde, ardından da gelişmekte olan ve az gelişmiş ülkelerde eğitime verilen önem gittikçe artmıştır. Türkiye'de ise Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren sürekli olarak yükselen eğitim düzeyi, son yıllarda üniversite kontenjanlarının artırılması ve her ile en az bir üniversite açılması politikası ile birlikte zirve yapmıştır. Din görevlisi olmak için üniversite mezunu olma zorunluluğu bulunmamasına rağmen, yükseköğrenim yapmak isteyen din görevlileri imkânları nispetinde örgün ya da uzaktan eğitim yoluyla yükseköğrenimlerini tamamlama yoluna gitmiştir. Diyanet İşleri Başkanlığının girişimleri sonucu din görevlilerine yönelik iki yıllık İlahiyat Ön Lisans Programlarının açılması ile birlikte yükseköğrenim yapmak isteyen din görevlileri, yeni imkânlar elde etmişlerdir. Günümüzde de din görevlileri arasında çeşitli sebeplerle yükseköğrenim yapmayı isteyenlerin sayısı artmaktadır.Bu araştırmada din görevlilerinin yükseköğrenim algısı incelenmektedir. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın teorik bölümünde din görevlileri tanımlanarak din görevlileri ile eğitim arasındaki ilişkiler anlatılmıştır. Özellikle Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden Cumhuriyet dönemine geçiş sürecinde ve Cumhuriyet döneminin ilk yıllarından günümüze kadar geçen süre içerisinde gerçekleşen yapısal ve zihinsel dönüşümler ele alınmıştır. Bu bağlamda Diyanet İşleri Başkanlığı'nın kurulması ve kanunla kendisine verilen görevler ele alınarak günümüzde din görevlisi yetiştiren kurumlar ile din görevlisi kapsamına giren sınıflar incelenmiştir. Araştırmanın uygulamalı bölümünde ise Karabük ili din görevlilerinin yükseköğrenim hakkındaki düşünceleri, yükseköğrenimin önündeki engeller, alan tercihleri, yükseköğrenimin manevî hayata etkileri vb. hususlara değinilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen çıkarımlar sonuç bölümünde değerlendirilmiştir.Anahtar Sözcükler; Din görevlisi, Yükseköğrenime bakış, Diyanet İşleri Başkanlığı, Karabük Üniversitesi, İlahiyat Fakülteleri, İmam Hatip Liseleri The division of labour, which started with; Industrialization in modern times, has brought with it specialization. In parallel to it, there has been a growing interest in education first in the developed countries and then in the developing and underdeveloped countries. From the early period of Turkish Republic onwards, the level of education has constantly increased, and it has hit the top due to the result of an increase in the higher education student quota as well as of having university in each province across Turkey. Although the university education is required to be a religious official, religious officials have preferred to complete their higher education either through formal education or through distance education. As a result of efforts of the Directorate of Religious Affairs, two-year associate degree programmes have been offered to religious officials, so that those willing religious officials have had chance to take higher education. Today the number of those religious officials, who want to take higher education, has increased.This thesis examines the perception of higher education among religious officials. It has two parts. In it?s theoretical part, first, the definitions of religious official throughout the Islamic history are given, and then there is focus upon the relationship between religious official and education. Particularly, the shift of the perception from the last days of the Ottoman State and the early years of Turkish Republic to the present has been investigated in the thesis. In this respect, after the establishment of Directorate of Religious Affairs, which has taken on responsibility for training religious officials in Turkey, the thesis also examines those institutions, which also train religious officials today. In the practical part of the study, the thesis explores the views of religious officials in Karabuk about higher education, obstacles before their higher education, field preferences, and the impact of education on religious life. The inferences which have been achieved from the research, are given the in the last chapter of thesis.Key Words; Religious Official, Perspective of Higher Education, Directorate of Religious Affairs, Karabuk University, Faculty of Theology, Religious High Schools
Collections