Lojistik köylerin pazarlama sürecine etkisi: Karabük özelinde sektörel algı durumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşme ve teknolojik gelişmelerin hızla ilerlemesi küresel rekabeti hızlandırmış, işletmelerin üretim, pazarlama, dağıtım faaliyetlerini etkilemiştir. Bu faaliyetlerden biri lojistik faaliyetlerdir. Müşteri memnuniyetinin ön planda olduğu günümüzde lojistik faaliyetler daha da önem kazanmıştır. Lojistik faaliyetler, işletmeler açısından, maliyetlerini düşürmek, ürünlerini etkin ve hızlı bir şekilde tedarik edip yine müşterilerine ürettikleri ürünleri etkin ve hızlı bir şekilde ulaştırma noktasında temel süreçlerden biri haline gelmiştir. Lojistik faaliyetlerin daha etkin ve hızlı bir şekilde yerine getirilmesi için de lojistik köylerin kurulması gündeme gelmiştir.Lojistik köyler, ulusal ve uluslararası taşımacılığın ve taşımacılık ile ilgili tüm faaliyetlerin yapıldığı belirli alanlardır. Taşımacılık kalitesinin artırılması, lojistik maliyetlerin azaltılması, birden fazla taşıma türünün kullanılmasının sağlanması, şehir içi trafiğin rahatlatılması, işletmeler açısından ürünlerin daha düşük maliyetle, daha hızlı ve güvenli ulaşımının sağlanması gibi amaçları olan lojistik köyler; kurulduğu bölgenin ekonomik gelişimine, istihdama katkı sağlaması, çevre ve trafik kirliliğinin önlemesi, işletmelerin rekabet gücünü artırma gibi faydalar sağlaması bakımından önem arz etmektedir.Çalışma kapsamında, pazarlama ve lojistik kavramları ile lojistik faaliyetler ele alınmış; lojistik köy kavramı tanımı ile birlikte lojistik köylerin yapısı, özellikleri, faydaları, lojistik köylerin modeli incelenmiş, bu kapsamda dünyada ve Türkiye'de lojistik köyler araştırılarak ülkemizde yeni bir kavram olan lojistik köyler için bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda, Karabük ili özelinde faaliyet gösteren üretim işletmelerinin lojistik köy algıları ölçülerek lojistik köy ile ilgili farkındalık oluşturmak ve Karabük Lojistik Köyü Yer Önerisi ile ilgili düşüncelerini ölçerek lojistik köyü için uygun yer önerisinde bulunmak amaçlanmaktadır. Improvement of globalization and technological developments have accelerated global competition, has effected the production, marketing and distribution activities of the companies. One of these activities is the logistics activities. At the present times the customer satisfaction has been in the foreground, logistics activities have become more important. Logistics activities have been one of the main processes for the companies at the point of; decreasing the costs, by suppliying the raw materials effectively and rapidly, producing the products and again by transporting effectively and rapidly delivering to the customers. In order to being performed of the logistics activities more effectively and rapidly, the establishment of the freight villages has become a current issue.Freight villages are the specific areas in which national and international transportation and all the activities about transportation have been done. Freight villages, which have the aims of being increased the quality of transportation, being decreased of logistics costs, being supported of the using of more than one transportation variety, being decreased of the traffic of inner city, for the companies, being supported of the transportation of the goods with low cost,more rapid and secure; are very important with the benefits of contribution to economical development of the region, to deploy, preventing the environmental and traffic pollution, increasing the competition power of the companies.Within the scope of the study, the terms of marketing and logistics with logistics activities have been disscussed; with the description of freight villages, the structure of freight villages, properties, benefits and model of freight villages have been researched;in this context, by researching the freight villages in the world and in Turkey, a new perspective has been tried to form for the freight villages which is a new term in our country. In this sense, by being measured the freight village perceptions of the production companies which are in business in the special of Karabuk city, to form awareness about freight village and by measuring their thoughts about suggestion for the place of Karabuk Freight Village, to make suggestion about the place for Karabuk Freight Village have been aimed.
Collections