Öğretmen rotasyonuna yönelik okul yöneticilerinin düşünceleri: Karabük örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitimin kalitesini artırmak elbette eğitim unsurlarının kalitesini artırmakla mümkündür. Kaliteli bir eğitimde öğretmen temel unsuru oluşturmaktadır. Öğretmenin moral ve motivasyonun artırmak, onun için güvenli çalışma şartları oluşturmak dolaylı olarak eğitim kalitesine yansıyacaktır. Milli Eğitim Bakanlığı, öğretmen rotasyonu uygulaması hususunda, merkezi bölgelerdeki okullarda çalışan hizmet süresi ve hizmet puanı yüksek olan öğretmenlerin uzun yıllar aynı okullarda çalışması sonucu genç öğretmenlerin merkezlere uzak kırsal bölgelerde kaldığını, bu durumun önüne geçmek ve fırsat eşitliği sağlamak için rotasyon uygulamasının planlandığını belirtmiştir. Bölgeler ya da okullar arası dengeyi sağlama noktasında önemli sayılabilecek rotasyon uygulaması her değişim kadar içerisinde barındırdığı belirsizlikler ve değişimin doğası gereği olumsuz yaklaşımlarla karşı karşıya kalması olasıdır. Uygulama sonucunda olumlu ya da olumsuz etkilenen öğretmenler gittikleri okullarda mutlaka değişikliklere sebep olacaklar bu durum da okul yönetimine yansıyacaktır. Bu sebeple okul yöneticilerinin öğretmen rotasyonuna yönelik görüşleri önem teşkil etmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin azami çalışma sürelerine bağlı zorunlu yer değiştirme uygulamasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerini ortaya koymak ve önerilerde bulunmaktır. Ayrıca geçtiğimiz yıl öğretmen rotasyonun uygulanması ertelenmiştir. Yapacağımız çalışma sonuçları, uygulanması planlanan rotasyon için bakanlığa önerilerde bulunabilecektir. Azami çalışma sürelerine bağlı öğretmenlerin zorunlu yer değişiklikleri, örgütsel manada okullarda değişikliklere yol açacaktır. Okullarda meydana gelecek değişiklikler, uygulama hakkında okul yönetici algılarının belirlenmesi amacıyla yapılan çalışmada; konu ile ilgili kuramsal bilgiler ve Karabük ilinde eğitim öğretime devam eden okullarda çalışan okul yöneticilerine uygulanan alan araştırması bilgileri sunulmuştur. Cronbach's Alpha yöntemi kullanılarak okul yöneticilerine uygulanan anket sorularının güvenirliliği ölçülmüştür. Okul yöneticilerinin demografik özellikleri ile fonksiyonel değişkenler arasında ilişki olup olmadığı bağımsız grup T ve Anova testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak bu çalışmada yapılması planlanan öğretmen rotasyonu uygulamasının okullarda lider konumunda bulunan okul idarecilerinin öğretmen rotasyonuyla ilgili düşüncelerinin neler olduğu ortaya konulmuştur. Araştırma bulgularına göre okul yöneticileri öğretmen rotasyonuna olumlu bakmakta fakat MEB tarafından, öğretmen rotasyonu için mevcut yönetmeliği eklenen maddeleri ve yapılan çalışmaları yetersiz bulmaktadır. Yapılan araştırmanın, uygulanması planlanan öğretmen rotasyonuna ışık tutabilmesi önem teşkil etmektedir.Anahtar Sözcükler : Rotasyon, okul yönetimi, öğretmen, motivasyon, milli eğitim, zorunlu, yönetici. Quality of education would be surely possible by increasing the component of the education. Teachers constitute the basis for a quality education. Ensuring safe working conditions for the teachers and improving teacher's morale and motivation will be reflected indirectly to the quality of education. Ministry of National Education has remarked the reason of implementation of rotation plan for teachers that in order to ensure the equality of opportunities and restrain the conditions for teachers who are working in countryside of Turkey, therefore has low service points to change their service areas. Rotation implementation which considered has significant impact at the point of achieving a balance between regions or schools is likely to face negative attitudes and uncertainties. Teachers who are affected positively or negatively by a result of implementation will necessarily lead to changes in the school they attend and these changes will be reflected in the school management. Therefore, ideas of principals about rotation of teachers are significant. The purpose of this study is to put forth the opinion of school administrators on mandatory substitution according to teacher's maximum working time and makes suggestions on these issues. In addition, rotation implementation has been delayed last year. Result of this study that we intent to do will give a chance to make recommendations about rotation implementation to Ministry of Education.Mandatory substitute of teachers according to maximum working time will lead to changes in organizational behavior at the schools. At the relevant study which has aimed to identify changes occur in the schools and school managers' perception on the implementation, information on field studies targeting school managers worked at the schools in Karabük and theoretical features have been presented. The reliability of the questionnaire applied to school administrators was measured using Cronbach's Alpha method. Relationship between demographic features of school manager and functional factors has been analyzed through using the tests of Independent-T and Anova. As a result of the planned implementation of teacher's rotation, it has been demonstrated what is the opinion about teacher rotation of school administrators in the leading position in schools. According to the research findings, school administrators consider positively about the rotation implementation but the materials, studies and the substances which have been added by Ministry of Education to the existing regulations are insufficient.Key Words : Rotation, school management, teacher, motivation, national education, compulsory, manager
Collections