Ortaokul öğrencilerinin yerel tarih öğretimine ilişkin görüşleri: Safranbolu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma yerel tarih konularına sosyal bilgiler derslerinde yer verilmesinin önemini belirtmek ve Karabük ili Safranbolu ilçesinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin derslerde yerel tarih konularına yer verilmesine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yapılan kaynak incelemesi ve literatür taraması ile yerel tarihin ne olduğu, amacı, konusu ve Türkiye'de ve dünyada gelişimi incelenmiştir. Sosyal bilgiler dersinde yerel tarih içerikli film, belgesel, roman ve müzelerin kullanılması, yerel tarih öğretimine müfredatta ve derslerde yer verilmesi gerekliliği, yerel tarih gruplarının oluşturulması ve gençlerin yerel tarih gruplarına katılmasının önemi, yerel tarihin yurttaşlık bilincine katkısı olduğu ve yerel tarihin önemli olup, sosyal bilgiler derslerinde kullanılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmada ilköğretim altı, yedi ve sekizinci sınıfa devam eden öğrencilerin sosyal bilgiler dersinin nasıl işlenmesini tercih ettiklerinin araştırılması ve yerel tarihe yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Karabük ili Safranbolu İlçesinde 8 ayrı ortaokula devam eden 452 öğrenci oluşturmuştur.Elde edilen veriler SPSS paket programı ile kodlanmış ve analiz edilmiştir. Analizler sonucunda öğrencilerin sosyal bilgiler dersini en çok tarihi yerleri gezerek işlemek istedikleri görülmüştür. Sırasıyla tarihi film ve belgesel izlemek, araştırmacıların görüşlerini dinlemek, ders kitaplarından öğrenmek, tarihi roman okumak ve yaşlı kişilerin anlatması şeklinde öğrenmek istedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeyinin değişiminin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları açısından baktığımızda manidar olarak değişmediği görülmüştür. Anne eğitim düzeyi ilkokul olanların sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları üniversite olan annelere göre daha olumlu olduğu, baba eğitim düzeyine göre ise manidar farklılık göstermediği görülmüştür. Ailelerin aylık gelir düzeylerinin değişiminin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumda manidar farklılık oluşturmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Yapılan literatür taramasında İlköğretim Sosyal bilgiler derslerine yönelik öğrencilerin tutumu ve sosyal bilgiler dersini nasıl öğrenmek istediklerine dair ilgili bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışma yerel tarih kaynaklarını etkin kullanarak tarih öğretimine yönelik sorunları gidermeyi amaçlaması nedeniyle özgün bir değere sahiptir. Çalışmanın teknik olarak sınırları Karabük olmasına karşın, düşünsel sınırları tüm Türkiye'dir. Bu açıdan araştırmanın ilgili literatüre önemli katkısı olacağı düşünülmektedir. This study was made in order to emphasize the importance of local history in social sciences courses and determine the attitudes of secondary school students towards local history issues in social sciences courses in Safranbolu district of Karabük province.With the resource analysis and literature review, the definition, aim, subject of local history and its development in Turkey and in the world were examined. It was concluded that films, documentaries, novels and museums about local history should be used in social sciences courses; local history teaching should be included in the curriculum and courses; and local history groups should be organized. It is also important for young people to participate in local history groups and local history contributes to the awareness of citizenship. In conclusion, local history should be used in social sciences courses. In the study, it was aimed to search the teaching preferences of sixth-grade, seventh-grade and eighth-grade students in secondary schools towards social sciences courses and to determine their attitudes towards local history. The working group of the study consisted of 452 students from 8 different secondary schools in Safranbolu district of Karabük province. The date was coded and analyzed with SPSS package program. As a result of the analyses, it was observed that students wanted to learn social sciences by visiting historical places. It was also concluded that they would like to learn social sciences by watching historical films and documentaries, by listening the opinions of researchers, by reading course books and historical novels and by listening the experiences of old people. It was observed that there was no meaningful change for gender and class level of students in terms of their attitudes towards social sciences courses. It was observed that the attitudes of mothers, graduated from primary schools, towards social science courses were more positive than the attitudes of mothers, graduated from universities. There was no meaningful difference in terms of the education levels of fathers. It was also concluded that the change in the monthly income levels of families did not create any meaningful difference in the attitude towards social science courses. In the literature review, there was no research found related with the attitudes of students towards primary school social science courses and the teaching preferences of students towards social science courses. This study has a unique value because it aims to overcome problems towards history education by using local history resources efficiently. Although the technical limit of the study is Karabük, the ideational limit is the whole Turkey.From this perspective, it is thought that this study will make important contributions to the related literature.
Collections