Autonomous learning for English language education in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrencilerin özerk öğrenme için hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışma, öğrencilerin motivasyon düzeyleri, biliş-ötesi stratejileri kullanımı, sorumluluk algıları ve son olarak da sınıf dışında yaptıkları aktiviteler olmak üzere dört temel konuyu ele almıştır. Araştırma için gerekli olan veri, Karabük Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıflarına uygulanan anket (LARI) aracılığıyla elde edilmiştir. 402 katılımcıdan oluşan bir örneklemle, bu çalışmada %30,%100 İngilizce eğitim sunan programlar ile %100 Türkçe eğitim sunan programlara kayıtlı farklı bölümlerden öğrenciler sorgulanmıştır.Elde edilen verilere dayalı olarak öğrencilerin özerk öğrenme için hazır olmadıkları ve sorgulanan alanlarda yetersiz oldukları ortaya çıkmıştır. Bu nedenle öğrencilerin özerk öğrenmeye yönelik eğitime ihtiyaç duydukları sonucuna varılmış ve İngilizce öğrenenler için Sinclair ve Ellis tarafından `Dil Öğrenimine Giriş,` `Stratejiler ve Beceriler Eğitimi,` `Bağımsız Öğrenme Planı,` olmak üzere üç aşamayla öğrenen özerkliğini öğrencilere kazandırmayı amaçlayan Öğrenci Kayıt Kitabı'na paralel olarak `öğrenmeyi öğrenme` temelli bir eğitim programı sunulmuştur. Aiming to find the readiness level of learners for autonomous learning, the study investigated four main aspects: motivation level of learners, their use of metacognitive strategies, responsibility perceptions and lastly the activities conducted outside the class. The data was gathered through a questionnaire (LARI) administered to the students studying at the preparatory class of Karabük University, School of Foreign Languages. With a sample of 402 participants, the study inquired learners from different departments which provide education in English medium instruction (either 30% or 100%) and in Turkish medium instruction.On the basis of the data collected, the study concluded that learners were not ready for autonomous learning as they appeared not to be competent in the areas investigated. As such, it was inferred that learners were in need of training for autonomous learning and a learner training programme for learners of English to `learn how to learn` which is central to autonomous learning was involved in this study as aligned with Sinclair and Ellis's Learner's Logbook which intends to develop learner autonomy through three stages `Introduction to Language Learning,` `Strategies and Skills Training,` `Planning for Independence.`
Collections