The influence of politics and religion on women in Margaret Atwood`s the handmaid`s tale
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez temel olarak, feminist eleştiri ışığında Margaret Atwood'un Damızlık Kızın Öyküsü (1985) adlı romanında din ve politikanın kadın üzerindeki etkisini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Damızlık Kızın Öyküsü, Atwood'un Amerika'ya atıfta bulunduğu kurgusal ülkesi olan Gilead'da kadınların hayatta kalma mücadelesi verdiği bir feminist distopya örneğidir. Damızlık Kızın Öyküsü'nde Atwood, kadınların hayatlarının aşırı derecede zor ve adaletsizlik, eşitsizlik ya da ahlaksızlıklarla dolu olduğu Gilead'da kadınların üretim aracı olarak kullanıldığı korkutucu bir gelecek tasvir eder. Gilead rejimi, sözde Gilead'ın geleceğinin kurtuluşu için kadınları cinsel kölelere ya da kullanışlı araçlara dönüştürmektedir. Aslında Gilead, özellikle din ve politika adına tamamen Komutanlar tarafından kontrol edilen kadınlar için bir çeşit cehennemdir ve bu kadınlar bu cehennemde sonsuz ıstıraba mahkum edilmiştir. Giriş kısmı, The Handmaid's Tale, Margaret Atwood ve bu tezin bölümleri hakkında genel bilgi vermektedir. Birinci Bölüm, feminizmin tarihi gelişimine ve feminist eleştirinin Damızlık Kızın Öyküsü'ndeki rolüne odaklanmaktadır. İkinci Bölümde, romanın yazıldığı zaman diliminde Amerika'da var olan kadınların politik durumunun yanı sıra politikanın Gilead'ın kadınları üzerindeki etkisi dile getirilmektedir. Üçüncü Bölümde, romanın yazıldığı zaman diliminde Amerika'da var olan kadınların dini durumunun yanı sıra dinin Gilead'ın kadınları üzerindeki etkisi gözler önüne serilmektedir. Sonuç Bölümünde, din ve politikanın kötü niyetli insanlar tarafından suistimal edildiğinde kadınlar üzerinde nasıl yıkıcı etkilerinin olduğunu ortaya koymak amacıyla Margaret Atwood'un kadınlar için böylesine korkutucu bir dünya tasvir ettiği vurgulanmaktadır. Ayrıca, Margaret Atwood'un Damızlık Kızın Öyküsü'nde birçok tarihi, politik ve dini referansları ustalıkla kullanarak kadının değeri konusunda etkileyici biçimde farkındalık yarattığı vurgulanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Damızlık Kızın Öyküsü, Margaret Atwood, kadınlar, din, politika. This thesis primarily aims to explore the influence of religion and politics on women in Margaret Atwood's The Handmaid's Tale (1985) in the light of feminist criticism. The Handmaid's Tale is an example of a feminist dystopian novel in which women struggle to survive in Atwood's fictional country Gilead, which refers to America. In The Handmaid's Tale, Atwood portrays a terrifying future in which women are used as a means of reproduction in Gilead where women's lives are extremely harsh and full of unfairness, inequalities or immoralities. The Gileadean regime turns women into sex slaves or useful tools for the so-called salvation of the future of Gilead. In actuality, Gilead is a kind of hell for especially women who are totally controlled by the Commanders in the name of religion and politics, and these women are sentenced to eternal suffering in this hell. The Introduction gives a broad outline of The Handmaid's Tale, Margaret Atwood and the chapters of this thesis. Chapter I focuses on historical background of feminism and role of feminist criticism in The Handmaid's Tale. In Chapter 2, the existing political condition of the women in America at the time the novel was written and the influence of politics on the women of Gilead are pointed out. In Chapter 3, the existing religious condition of the women in America at the time the novel was written and the influence of religion on the women of Gilead are displayed. In Conclusion, it is highlighted that Margaret Atwood portrays a frightening world for women for the purpose of warning how devastating effects religion and politics may have on women if they are abused by malevolent people. Furthermore, it is highlighted that Margaret Atwood impressively raises awareness about the value of women in The Handmaid's Tale by masterfully using many historical, political and Biblical references.Keywords: The Handmaid's Tale, Margaret Atwood, women, politics, religion.
Collections