Genel muhasebe derslerinde yaşanan anlama zorlukları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üniversiteler yüksek düzeyde eğitim ve araştırma yapan, bilgi üreten ve bilgiyi işlevli hale getiren kurumlardır. Muhasebe eğitimi ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyinde üniversitelerde verilmektedir. Bu çalışmada genel muhasebe derslerinde yaşanan anlama zorlukları üzerine bir araştırma yapılmış, öğrencilerin anlama zorlukları ve nedenleri ele alınarak çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır.Araştırmanın örneklemi Karabük Üniversitesine bağlı İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve İşletme Fakültesinin, değişik bölümlerinde muhasebe eğitimi alan 709 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmamızda veri toplama aracı olarak anket uygulanmıştır. Anketin birinci bölümünde demografik değişkenlere ait sorular, ikinci bölümde öğrencilerin derse çalışma nedenleri ve muhasebe derslerinde yaşanan anlama zorluklarını ölçmeye yönelik ifadeler bulunmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin genel muhasbe derslerinde özellikle daha soyut kavram ve konuları anlamakta zorluk çektikleri ve bu konulara ait muhasebe kayıtlarını karıştırdıkları sonucuna ulaşılmıştır. Orta öğretim kurumları içerisinden özellikle ticaret meslek lisesi mezunlarının düz lise ve imam hatip çıkışlı öğrencilere nazaran daha az zorluk yaşadıkları görülmüştür. Genel muhasebe derslerini alan bölümler arasında İktisat ve Kamu Yönetimi bölümü öğrencilerinin diğer bölüm öğrencilerine göre zorlandıkları sonucuna varılmıştır. Universities are institutions that make education and research at a high level, produce information and make information functional. Accounting education is given in associate, undergraduate, graduate and doctoral level universities. In this study, a survey was conducted on the difficulties of understanding in general accounting lessons, it was tried to bring solution proposals that discussed students' understanding difficulties and reasons.The sample of the study consisted of 709 students who took accounting education in different departments of Faculty of Economics and Administrative Sciences and Faculty of Business Administration of Karabük University. In our study was applied questionnaire as a data collection tool. In the first part of the questionnaire there are questions about the demographic variables, in the second part the reasons why the students study the lesson and there are expressions to measure the difficulties of understanding in accounting lessons. According to the results of the research, students have been difficulty in understanding especially the more abstract concepts and subjects in the general accounting lessons and have been reached the result that they confused accounting records belonging to these subjects. Among the secondary education institutions, especially graduated from trade vocational high schools were found to have less difficulty than those of graduated from straight high school and religious vocational high school. Among the departments that have general accounting lessons the students of Economics and Public Administration department were found to have than more those of difficulty in according to the students of the other departments.
Collections