Şapka inkılabının Kastamonu basınındaki yankıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kastamonu ve ahalisi Milli Mücadele başta olmak üzere hemen hemen her dönemde devletine bağlı kalmış, devletin nizam ve kanunlarına her seferinde uymuş, Çanakkale ve Kurtuluş Savaşları esnasında en çok şehit vermiş illerin başında olan ve bağımsızlıktan ödün vermeyen bir vilayet olmuştur. Osmanlı'dan bu yana görülen kimilerine göre adı batılılaşma kimilerine göre çağdaşlaşma kimilerine göre de modernleşme olarak bilinen Batı'nın yani Batı kültürünün alınması, ilk önce devlet eliyle gerçekleştirilmiştir. Cumhuriyet'te de bu böyle devam etmiştir. Nitekim, Cumhuriyet'le birlikte yeni kurulan düzenin sürekliliğinin sağlanması için bir takım tedbirlerin alınması gerekliydi. Atatürk de eski düzeni yıkmak için sırasıyla çeşitli girişimlerde bulunmuştur. Bunlardan en önemlisi adeta eski düzeni resmeden kılık kıyafetle ilgili değişiklik olmuştur. Dünyada ve ülkemizde bu ve buna benzer değişiklikleri kolaylaştıran ve halkta farkındalık yaratan en önemli araç şüphesiz basın olmuştur. Türk toplumunun geçirdiği dönüşümde Atatürk, kılık kıyafetle ilgili olarak önce fes konusunu ele almış, fesin yerine şapkayı getirmiştir. Yaptığı Kastamonu seyahatinde şapkayı önce kendisi takmış, sonra da halk arasında bunu yaygınlaştırmıştır. Muhakkak bu yaygınlaştırmada basın özellikle de yerel – mahalli basın etkin rol oynamıştır. Yerel basının kamuoyu yaratmadaki gücü tam manasıyla burada kendisini göstermiştir. Yerel basın Atatürk'ün gezisini çok yakından takip ederek, kılık kıyafet ve şapka inkılabıyla ilgili halkın zihnine olumlu yansımalarda bulunmuştur. Şapka inkılabında kamuoyu desteğinin sağlanmasını bu durum önemli katkı sağlamıştır.Bu yansıma ilk olarak muhafazakar (conservative) bir toplum yapısına sahip olarak bilinen Kastamonu'da kendini göstermiştir. Atatürk'ün ilçe ziyaretlerini bitirip Kastamonu'ya geri dönüşünde halkın Atatürk'ü şapkayla karşılamasında şüphesiz Kastamonu yerel – mahalli basının çok büyük bir rolü olmuştur. Öte yandan, Kastamonu gezisinden sonra da Türkiye'deki ulusal ve yerel basın halkı, kılık kıyafet konusundaki yeni düzenlemeye hazırlamıştır. Kastamonu peoples, every times especially at the national struggle times are being loyal their state they're always comply with the law. Kastamonu is the one of the most martyr city at the independece and Çanakkale war but do not compromise from independence and liberty. Getting the western culture, have been seen since the Ottoman Empire, according to someone `westernization`, according to some one, `modernization` is made by the state at early times.This also continued in the Republic. Indeed, in order to ensure the continuity of the newly established order with the Republic, the old order has to be abolished completely. Atatürk has several initiatives in order to destroy the old order respectively. The most important of these has been the change of the costume dress which depicts the old order. The most important tool that creates awareness by facilitating changes in the world and in our coutry is the press.About clothing at first, Atatürk, started at the `fes` in the transformation of Turkish society about clothing. He is brought the hat instead of the `fes`. He tried on his own the new order at his Kastamonu trip. And than he has spread it. Local journey is play an active role in this. The power of the local press to create the public has literally shown itself here. The local press closely follows Atatürk's visit and found a positive reflection on the mind of the people concerned about the costume and hat reform. This reflection first manifested itself in Kastamonu, which is known as the conservative.Kastamonu's local press has played a huge role to peoples meet Atatürk with hats when he has return to Kastamonu from the Kastamonu's districts.National and local press in Turkey, after the Kastamonu trip, prepared the public to organize the clothing-costume reform.
Collections