İnternet üzerinden alışverişe yönelik tüketici tutumları: Üniversite çalışanları örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz teknolojisinin baş döndüren gelişimi ile internet kullanımının yaygınlaşması hem tüketicilerin hem de işletmelerin dijitalleşen dünyaya ayak uydurmasını gerekli kılmıştır. İnternetin; düşük fiyat ve promosyonlar, ürün çeşitliliği, ürün bilgilerine ulaşma kolaylığı, zaman tasarrufu, heyecan deneyimi gibi pek çok avantaja karşı tüketicilerin geliştirdikleri tutumlar ile algıladıkları risk ve güven konusunda geliştirdikleri tutumların hangi yönde olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Tüketicilerin internetten alışveriş davranışlarının dinamikleri dikkate alınarak yapılan literatür taraması, konuyla ilgili profesyoneller, akademisyenler ve bilim insanları tarafından yapılan çalışmalar teknolojinin gelişimi ve tüketiciler tarafından kullanım yaygınlığı göz önünde bulundurularak incelenmiştir.Bu çalışmada internetten alışverişe yönelik tüketici tutumlarının değerlendirilmesinde uygulama alanı üniversite çalışanları olarak belirlenmiştir. Nicel bir yöntem olarak anket uygulamasının gerçekleştirildiği çalışmada Karabük Üniversitesi akademik personeli, idari personeli ve yardımcı hizmetler (güvenlik ve temizlik) personeli evren olarak belirlenmiş, tabakalı örneklem seçimi ile toplam 642 katılımcı araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu bağlamda uygulanan anketle tüketicilerin cinsiyet, yaş, gelir, eğitim, kadro türü ve internette geçirdikleri süre değişkenleri, `İnternet Üzerinden Alışveriş Niyeti Ölçeği`nin, alt boyutlarını ne yönde etkilemiştir sorusuna cevap aranmıştır. Ayrıca, tüketicilerin internet üzerinden alışverişten kaçınma ve risk algıları ile ilgili bilgilere de ulaşılmaya çalışılmıştır. Elde edilen veriler istatistik paket yazılım programıyla analiz edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda ölçek alt boyut ortalamaları arasında anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Ayrıca; cinsiyet değişkenine göre `Algılanan Kullanışlılık`, yaş değişkenine göre `Algılanan Kullanım Kolaylığı`, gelir değişkenine göre `Tutum ve Niyet`, eğitim durumu değişkenine göre `Algılanan Sitem Kalitesi`, kadro türü değişkenine göre `Algılanan Kullanışlılık, Bilgi Kalitesi ve Güven`, internette geçirilen süre değişkenine göre ise `Algılanan Kullanım Kolaylığı, Kullanışlılık, Haz, Güven, Tutum ve Niyet` alt boyutlarında farklılıklara rastlanmıştır. The rapid development of today's technology and widespread use of the internet required both consumers and producers to keep their paces with the digitalizing world. The study aims to state the consumers' direction of behaviour against risks and security in internet shopping in face of low prices and promotions, product range, ease of reaching the product information, saving of time and excitement. A literature study was carried out by considering the dynamics of the shopping behaviours of consumers; former studies of professionals, academicians and scientists were analysed in the extent of technological developments and the common usage of the consumers.The study is based on a quantitative survey conducted by the employees of Karabuk University as the study population. The sample of the study consists a total of 642 participants from the academic, administrative and assisted (security and cleaning) services employees in Karabuk University which were selected by stratified sampling method. The aim of the survey was to analyse the effects of the variables (gender, age, income level, education level, staff position and the amount of time spent on the internet) on the data obtained from the 11 sub-dimensions of `Internet Shopping Intention Scale`. Consumers' perceptions of avoidance from internet shopping and risk were also argued. The obtained data were analysed electronically statistics packet programme.It is seen as the result of the executed analyses that there are significant relations among the averages of the subdimensions of the scale. Variations in subdimensions `Perceived Usefulness` in gender variable, in subdimensions `Perceived Ease of Use` in age variable, in subdimensions `Manner and Intention` in income variable, in subdimensions `Perceived System Quality, Information Quality and Trust` in staff category variable and in subdimensions `Perceived Ease of Use, Usefulness, Delight, Trust, Manner and Intention` in time spent on the internet variable are also discovered.
Collections