Üniversite öğrencilerinin sosyal medya paylaşımlarının etik açıdan incelenmesi: Karabük Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnternet ve Web 2.0 teknolojisinin gelişimiyle birlikte hayatımıza giren sosyal medya, kullanıcılarına içerik oluşturma, bunları diğer kullanıcılara ulaştırabilme ve diğer insanlarla interaktif etkileşim kurabilme imkânı sağlamıştır. Sunduğu bu imkânlar sosyal medyanın insanların yoğun ilgisiyle karşılaşmasını ve gündelik yaşamda önemli bir yere sahip olmasını sağlamıştır. Ancak bu durum, sosyal medyada özel hayatın ihlal edilmesi, hatalı içeriğin paylaşılması ve yayılması, nefret söyleminin üretilmesi, argo ve küfür kullanılması, sahte hesap oluşturulması gibi etik problemleri de beraberinde getirmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacını, üniversite öğrencilerinin sosyal medya paylaşımlarının etik açıdan incelenmesini oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemiyle tasarlanmıştır. Araştırma verileri, 400 kişilik örneklem grubuna uygulanan anket tekniğiyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler, SPSS 22 programında frekans tablolarında gösterilerek, parametrik (t- testi ve ANOVA) ve parametrik olmayan testler (Mann Whitney U ve Kruskal Wallis) uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin özel hayatın ihlali, sosyal medya hesap profillerinde eksik ve hatalı bilgi verme, diğer kullanıcılarla tartışmalarında ve onların paylaşımlarına yaptığı yorumlarda argo ve küfür kullanma, sahte sosyal medya hesabı açma gibi etik ihlallerde bulunduğu tespit edilmiştir. Kadın öğrencilerin söz konusu etik ihlalleri daha fazla yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar bağlamında üniversite öğrencilerinin katılımının sağlandığı sosyal medya-etik konulu seminerler verilebilir. Having come into our lives with the development of the Internet and Web 2.0 technology, social media has enabled users to create content, deliver them to other users, and interact with other people. These features of social media have made it an object of intense interest for people and nearly placed it at the center of daily life. However, this has also brought about ethical problems such as violation of private life, sharing and dissemination of defective content, production of hate speech, use of slang and profanity, and fake account creation on social media. In this regard, this study aims to conduct an ethical analysis of university students' social media posts. This is a quantitative study. The data were collected from a sample group of 400 people via questionnaire. The data were analyzed by SPSS 22 program with frequency tables, parametric (t- testi and ANOVA) and non-parametric (Mann Whitney U and Kruskal Wallis) tests. The study showed that the university students engage in ethical violations such as violation of private life, presentation of lacking or defective information on their profiles, slang and profane language use while arguing with or commenting on other users, and creation of fake accounts. The study also indicated that female students engage in such ethical violations more compared to males. In the context of the result obtained, social media-ethics seminars can be given to the participation of university students.
Collections