Subjectification of the liminal other in contemporary British drama: Sarah Kane`s Cleansed, Anthony Neilson`s The Wonderful World of Dissocia and Marina Carr`s Portia Coughlan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1990 sonrası modern İngiliz Tiyatrosu öznenin maruz kaldığı toplumsal cinsiyetkavramlarından biri olarak değerlendirilen normatif olgusunun yeniden ele alınmasınıamaçlayan, şiddet, zulüm ve benliğin iğrenç olarak adlandırılan tasvirlerinin hükümsürdüğü oyunlarla temsil edilmiştir. Bu dönemin Suratına tiyatro oyunları sahnedeki acı,eziyet ve gaddarlığın tasvirini çoğaltmış ve tiyatroyu içgüdüsel tahrik seviyesineçıkarmıştır. İngiliz tiyatrocu Sarah Kane'in deneyimsel tiyatrosu içerdiği anlam itibariyleizleyiciye normlara dayalı olmayan tabu, bedensel cezalandırma ve benliğin yaşadığı kriztasvirlerini göstererek onları şok eder. Suratına tiyatro akımının köklerinden ayrılan İskoçoyun yazarı Anthony Neilson'ın deneyimselliği de sadece performans anlamında değil,ayrıca dil ve deneyim yönünden de içgüdüsel zenginlik içeren tasvirler sağlar. Modernİrlanda tiyatrosunun seçkin oyun yazarlarından olan Marina Carr ise ölüm ve yaşamarasındaki eşiksel sınırlarda yürüyen karakterleri keşfederken, deneyimselliği daha derindüzeyde olan oyunlar yazmıştır. Bu tezde seçilen Sarah Kane'in Cleansed, AnthonyNeilson'ın The Wonderful World of Dissocia ve Marina Carr'ın Portia Coughlan oyunlarıkarakterlere uygulanan baskı şekilleri yönünden farklılık gösterse de, mecburiözneleştirmenin tahrik edici bir biçimde yeniden sahneye konmasının birer örnekleriolarak göze çarpar. Bununla beraber, bu üç oyunda analiz edilen eşiksel kadınkarakterlerin benliklerini cinsiyetlenmiş alanlara yerleştirmeye çalışan heteronormatif dayatmalardan kurtarmaya çaba gösterdikleri gözlemlenmiştir. Bu karakterler dayatılannormlara karşı dururken, tiyatro sahnesi ise izleyici ve kadın kahramanların temsilettikleri arasında izleyicileri eylem ve düşünceye sevk eden eşiksel bir bölgeye dönüşür.Bu tez ilk olarak Foucaultcu perspektiften özneleştirme sorununu araştırmaktadır.Foucaultcu özneleştirme fikrinin vurguladığı üzere, bu süreç üç bölümden oluşan biryapıya sahiptir. İlk yöntem gücünü dil, biyoloji ve ekonomiden alan söylem üzerindenoluşturan bir özneleştirmeye dayanır. Foucault'nun bu yöntemdeki odak noktası bilim vedilden yaratılan söylemin öznenin oluşumunu nasıl yürüttüğünü araştırmaktır. İkincisi iseöznenin diğer insanlardan ayrıştırılarak kontrol ve gözetleme yoluyla oluşturulmasındankaynaklanır. Bu yöntem aynı zamanda öznenin kişiliğinin kendi içinde bölünmesine vekimliğin parçalanmasına işaret eder. Son yöntem olan Foucaultcu özneleştirme iseinsanın kendisini bir özneye dönüştürmesi, öznenin kendi kendine oluşturulmasıdır. Butez Victor Turner'ın eşiksel teorisi ve sosyal drama formülünü kullanarak, üç bölümlüözneleştirmenin yansımalarını, analiz edilen eşiksel kadın kahramanlarda analiz etmekamacıyla eleştirel bir yaklaşımda bulunmaktadır. Bununla birlikte, bu tez Lacancıpsikanaliz ve eşiksel teori arasındaki bağları kimlik-oluşumu çerçevesindeincelemektedir.Sarah Kane'in Cleansed başlıklı oyunu Grace'in bedenselliği üzerine kazınan veen uç sınırlarda olarak betimlenebilecek bir özneleştirmeyi, cinsiyeti etkisiz bırakıpnormatif olmayan bir tasvirle sahneler. Harici bir figür olan Tinker tarafındanşekillendirilen Grace/Graham'ın (gayri) özneleştirilmesi cinsiyetin sosyal normsınırlarının dışında kalır ve ikili cinsiyet mantığının oturmuş ve dayatılan düzenini tehditeder. Bu bölümde tabu olarak görülen kavramların iğrenç tasvirleri ile cinsiyetin normatifolmayan tasvirleri Foucaultcu bir kavram olan `anormal`, yine onun hermafrodit figürüüzerine açıklamaları ile Julia Kristeva'nın `iğrençlik` ve Donna Haraway'in `cyborg`kavramları üzerinden tartışılacaktır. Anthony Neilson' ın The Wonderful World ofDissocia oyunu ise öznenin nesneleştirilmesinin ilk yöntemini, öznenin diğer insanlardanayrıştırılmasını ve benlik içerisindeki parçalanmayı, Lisa Montgomery Jones'un eşikselbenliğinin parçalanması ile ilgili olarak içgüdüsel ve tahrik edici bir hikâye anlatıcılığıyla sahneleyerek onun halihazırda parçalanmış kişiliğindeki kesiği derinleştiren çocuklukdönemine ait bit travmanın anlamlarını ortaya çıkarır. Kadın kahramanın parçalanmışbenliğinin travmatik izleri Carl Gustav Jung' un kolektif bilinçaltında bulunan arketiplerteorisinden elde edilen rüya analizleri üzerinden incelenecektir. Son olarak, MarinaCarr'ın Portia Coughlan oyunu Judith Butler'ın Antigone'nin İddiası başlıklı kitabındatartıştığı Antigone mitinin modern yansımaları üzerinden analiz edilecektir. Bu sonbölüm Portia'nin iddiasının, Antigone'nin meydan okumasını cinsiyet rollerinibulandırma ile akrabalık ve aile kavramlarının sınırlarında yürüme bağlamında nasılyankıladığını inceleyerek, anlaşılmayan duruşa sahip iki karakterde de gözlenenmuğlaklığın kadın figürü üzerine dayatılan cinsiyet rollerinin yenidendeğerlendirilmesine yol açışının izini sürecektir.Anahtar Sözcükler: 1990 Sonrası İngiliz Tiyatrosu, Özneleştirme, İğrençlik, Cinsiyet, Kimlik-oluşumu, Hermafrodit, Eşiksellik, Victor Turner, Sosyal Dramalar, Rüyalar, Carl Gustav Jung, Jacques Lacan, Michel Foucault, Sarah Kane, Cleansed, Anthony Neilson, The Wonderful World of Dissocia, Marina Carr, Portia Coughlan, Judith Butler, SuratınaTiyatro Post-1990s Contemporary British Drama is epitomized with plays over whichviolence, cruelty and abject depictions of selfhood reign in an attempt to propel a renegotiation of imposed normativity on the subject. In-yer-face plays of the era multipliesthe depictions pain, suffering and brutality on the stage and elevates the theatre to a levelof visceral provocation. The experiential implications of the British dramatist SarahKane's theatre shock the audience to the core through showing non-normative taboodepictions, corporeal corrections and selfhood in crisis. Straying from his alleged in-yerface roots, the Scottish playwright Anthony Neilson's experientiality also providesvisceral representations which are not only rich in terms of performance but also inlanguage and experience. Marina Carr, as a prominent playwright of the contemporaryIrish theatre, writes plays that are experiential on a deeper level as she delves intocharacters that walk on the liminal borders between life and death. The selected plays inthis thesis, Sarah Kane's Cleansed, Anthony Neilson's The Wonderful World of Dissociaand Marina Carr's Portia Coughlan, stand out as providing provocative instances reenacting the enforced subjectification on the liminal dramatic personae albeit differing inthe ways in which they are imposed. However, this thesis observes that the liminal femaleselves analysed in these three plays always strive to free themselves from theheteronormative impositions placing them on their gendered spaces. As they defy suchscheme, the theatrical stage becomes a liminal zone between the audience and what theheroines represent, provoking thought and action.This thesis first explores the question of the subjectification from the Foucauldianperspective. As the Foucauldian understanding of subjectification emphasizes, theprocess has a tripartite structure. The first mode is based on a subjectification formedthrough discourse drawing its power from language, biology and economics. Foucault's focal point in this mode is to inquire how discourse created from science and languagepropels a formation of the subject. The second emanates from a division of the subjectfrom others whereby the subject is formed through control and policing. This modeadditionally points to the fact that the subject's self is divided inside itself connoting to afragmentation of identity. The last mode is what Foucault called subjectification wherebya human being is transformed into a subject by itself, a self-formation of the subject. Thisthesis takes a critical approach to finding the reflections of the tripartite subjectificationin the analysed liminal heroines through using the Victor Turner's liminal theory and hisformula of social dramas. It then moves to exploring the ties between Lacanianpsychoanalysis and the liminal theory within the scope of identity-formation.Sarah Kane's play Cleansed enacts an extreme form of subjectification inscribedon Grace's corporeality with a non-normative depiction of an entity that nullifies gender.Moulded through an external figure of Tinker, the (non)subjectification of Grace/Grahamstands outside the intelligibility of gender and threatens the established and imposedscheme of binary gender logic. The abject depictions of taboo and non-normative genderare discussed through Foucauldian notion of the `abnormal`, his accounts on the figureof the hermaphrodite, Julia Kristeva's notion of `abjection` and Donna Haraway'sdiscussion on the `cyborg`. Anthony Neilson's play The Wonderful World of Dissociaenacts the first mode of objectification of the subject, the dividing of the subject fromothers as well as causing a fraction in its selfhood, in a visceral and provocativestorytelling in regards to the fragmentation of liminal selfhood in Lisa MontgomeryJones' case, revealing strong implications of a childhood trauma that deepened theincision on her already-fragmented self. The traumatic traces of the heroine's brokenselfhood are explored through the dream analyses of Carl Gustav Jung deriving from histheory of archetypes found in the collective unconscious. Lastly, Marina Carr's playPortia Coughlan is analysed through the modern reflections of the Antigone myth discussed through Judith Butler's book Antigone's Claim. This last chapter will explorehow Portia's claim resonates with Antigone's defiance in blurring gender roles as well aswalking on the borders of kinship and family, tracing how the ambiguity observed in bothcharacters with unintelligible stance leads to a re-examination of the imposed genderedroles on the female figure.Keywords: Post-1990s British Drama, Subjectification, Abject, Gender, Identityformation, Hermaphrodite, Liminality, Victor Turner, Social Dramas, Dreams, Carl Gustav Jung, Jacques Lacan, Michel Foucault, Sarah Kane, Cleansed, Anthony Neilson, The Wonderful World of Dissocia, Marina Carr, Portia Coughlan, Judith Butler, In-yerface Drama
Collections