Bireylerin kişilik tiplerinin kariyer planlama ve geliştirme üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada kişilik tiplerinin kariyer planlama ve kariyer geliştirme üzerine etkilerinin sonucuna odaklanılmıştır. Çalışmanın temel amacı işletme alanında öğrenim gören lisans ve ön lisans öğrencilerinin kariyerlerine yönelik yaptıkları planlama ve geliştirme faaliyetlerinin kişilik tipine (A tipi ve B tipi) göre farklılık gösterip göstermediğinin araştırılmasıdır. Alt amaçlar ise öğrencilerin yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir gibi demografik özellikleri ile kariyer planlama ve geliştirme üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Literatüre uygun olarak hazırlanan anket formu demografik bilgiler, Framinghan A Tipi Davranış ölçeği ve kariyer planlama ve kariyer geliştirme ölçeği olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır. SPSS programı ortamında analizler yapılmıştır. Araştırmanın hipotezleri, Anova, T testi ve doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Kişilik tipi ve demografik özellikler ile kariyer planlama ve geliştirme arasındaki ilişkiler incelenmiş, çalışmanın sonucunda A tipi kişilik gösteren bireylerin B tipi kişiliğe sahip bireylerden daha fazla kariyer planlama ve geliştirmeye odaklandığı, kadın öğrencilerin erkek öğrencilerden daha fazla kariyer geliştirmeye önem verdiği ve lisans öğrencilerinin ön lisans öğrencilerine kıyasla kariyer planlama ve geliştirme algısının daha yüksek olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Kariyer planlama noktasında ise kadın öğrenciler ve erkek öğrenciler arasında farklılık bulunamamış, yaş ve gelir durumunun kariyer planlama ve geliştirme düzeylerine etkisinin bulunmadığı tespit edilmiştir. This research focused on the effects of personality types on career planning and career development. The main purpose of this study was to investigate whether the planning and development activities of the undergraduate and associate degree students studying in the field of business administration differed according to their personality type (Type A and Type B). The sub-objectives of the study were to determine whether there was a statistically significant relationship between students' demographic characteristics such as age, gender, education and income and career planning and development. Survey data collection method was used in the study. The questionnaire, which was prepared in accordance with the literature, consists of 3 sections: demographic information, Framingham Type A Behavior Scale and career planning and career development scale. The analyzes were performed using SPSS software. The hypotheses of the research were tested by Anova, T test and confirmatory factor analysis. The relationship between personality type and demographic characteristics and career planning and development were examined, and in consequence of the study, it is concluded that individuals who exhibit type A personality focus more on the career planning and development than individuals who have type B personality, female students care more about career development than male students, and undergraduates have a higher perception of career planning and development than associate degree students. In terms of career planning, no difference was found between female and male students, and it was determined that age and income did not have an effect on career planning and development levels.
Collections