5-6 yaş çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları ile oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocukların sosyal becerilerinin geliştirilmesinde oyun oldukça önemli bir yere sahiptir. Oyunda aktif olan çocuklar akran ilişkilerini daha kolay yönetebilen ve arkadaşları tarafından daha çok sevilen çocuklar olduklarından sosyal beceri gerektiren durumlara daha kolay uyum sağlamaktadırlar. Buna karşın, arkadaşlarıyla oyun kurmakta güçlük çeken ve sosyal iletişimi zayıf olan çocukların problem davranış gösterme olasılıkları artmaktadır. Bu araştırmada 5-6 yaş aralığında bulunan çocukların sosyal beceri düzeyleri, problem davranışları ve oyun davranışları öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenerek sosyal beceri ve problem davranışların, oyun davranışlarını ne düzeyde yordadığını belirlemek amaçlanmıştır. 5-6 yaş çocuklarının sosyal becerileri, problem davranışları ve oyun davranışlarının incelendiği mevcut çalışma ilişkisel araştırma biçiminde tasarlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Karabük ilinde bulunan 16 okul öncesi eğitim kurumunda eğitim alan, 5-6 yaş aralığında olan ve uygun örnekleme yöntemiyle seçilen toplam toplam 250 çocuk oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplamak amacıyla `Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği/Preschool ve Kindergarden Behavior Scale (PKBS-2)` ve `Okul Öncesi Oyun Davranış Ölçeği (ODÖ)` kullanılmıştır. Mevcut araştırmada verileri analiz etmek için t-testi, Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları 5-6 yaş çocuklarının cinsiyetlerinin ve yaşlarının onların oyun davranışları ve problem davranışa yönelik anlamlı bir farklılık oluştururken, sosyal beceri düzeylerinin cinsiyete göre farklılık gösterdiği, ancak yaşa göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Bununla birlikte araştırmada 5-6 yaş çocuklarının oyun davranışları, sosyal becerileri ve problem davranışları arasında anlamlı ilişkilerin olduğunu göstermektedir Play has an important place in devoloping social skills of children. As children who are active in play are those managing peer relationship easier and being loved more by their friends, they adapt easier to the situations reguiring social skills. However, children who have difficulty in making play with friends and fail at social communucation are more likely to demonstrate problem behaviors. This study investigated social skills, problem behaviors, and play behaviors of children according to the views of their teachers and aimed to find out the predictive powers of social skills and problem behaviors on play behaviors of children. This study investigating the social skills, problem behaviors and play behaviors conducted associtional research model. The working group of the study included a total of 250 5-6 year aged children chosen though convenience sampling method who are studying in 16 kindergarten schools located in Karabuk Province in 2015-2015 education year. This study used PKBS-2, Preschool and Kindergarden Behavior Scala and Preschool Play Behavior Scale to gather data. Data were analyzed through t-Test, Pearson Product Moment Correlation Coefficient and Multiple Linear Regression Analysis. Results revealed that the level of play behaviors and problem behaviors of children differed significantly according to their gender and age while their socal skill level differed significantly acoording to their gender but did not differ significantly according to age variable. Results also revealed that there were significant relationships between 5-6 years old children's social skills, problem behavior and play behaviors.
Collections