Okul öncesi dönem çocuklarında bağlanma ve benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocuklarda bağlanma ve benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama biçiminde tasarlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Karabük il merkezine bağlı anaokulları ve ilkokulların anasınıflarına devam eden, uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 60-72 aylık 140 çocuk oluşturmaktadır. Çocuklardan 64'ü kız, 76'sı da erkektir. Bu araştırmada verileri toplamak amacıyla `Tamamlanmamış Oyuncak Bebek Ailesi Hikâyeleri Ölçeği (TOBAH) ve Purdue Okul Öncesi Çocukları İçin Benlik Kavramı Ölçeği (POBKÖ)` kullanılmıştır. Bu ölçekler çocuklara birebir uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, çocukların bağlanma düzeylerinin cinsiyet ve anne eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği, çocukların kardeş sayılarının benlik algısının alt boyutları olan sosyal ve akademik benlik boyutlarından alınan puanların kardeş sayısına göre farklılaştığı ve benlik algısının tüm alt boyutlarının doğum sırasına göre farklılaştığı görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Bağlanma, benlik algısı, okul öncesi dönem. The purpose of this research is to examine the relationship between attachment and self-perception in 60-72 month-old children who are in pre-school education. The research was laid out as relational screening model. The study universe consists of the children who are educated in the kindergarten and nursery classes affiliated to the Ministry of National Education in Karabük province, the study of sample consists of 140 children with 60-72 months of age were selected randomly. 64 of children are female and 76 of them are male. In this research in order to collect data ''Incomplete Toy Baby Family Stories Scale (TOBAH) and Purdue Preschool Children Self Concept Scale (POBKÖ) were used. These scales were applied to children individually. When the results of the research were examined in terms of variables, it was found that the children showed significant differences according to the attachment levels of gender and mother education status, the sibling numbers of the children showed significant difference in the social and academic aspect, which is the self-perception sub-dimension but it didn't show a significant diffirence in their physical apperances. It was concluded that the birth order of the children showed a significant difference according to the self-perception sub-dimensions. Key Words: attachment, preschool period, self perception.
Collections