Examination of the personal and professional development of nurses who work in surgical clinics: the example of the two countries
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma iki ülkenin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin bireysel ve mesleki gelişimlerinin incelenmesi amacıyla kesitsel ve tanımlayıcı tipte yapıldı. Çalışma, 30 Eylül- 30 Aralık 2016 tarihleri arasında Karabük Üniversitesi Karabük Eğitim ve Araştırma Hastanesi ve Misurata Merkez Hastanesi'nde cerrahi kliniklerinde çalışan toplam 275 hemşire ile gerçekleştirildi. Veri analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanıldı. Kategorik değişkenlere alt tanımlayıcı istatistikler yüzde ve sayı kullanılarak analiz edildi. Türkiye'de çalışan cerrahi hemşirelerin %58,4'ünün, Libya'da çalışan cerrahi hemşirelerin %39,9'unun bireysel gelişimleri için kitap ve dergi okuduğu belirlendi. Çalışmada Türkiye'de çalışan cerrahi hemşirelerin %52,8'inin, Libya'da çalışan hemşirelerin %36'sının mesleki gelişim için mezuniyet sonrası eğitimlere katıldığı saptandı. Türkiye'de çalışan hemşirelerin %60'ı ile Libya'da çalışan hemşirelerin %67,3'ü bireysel gelişimlerini, Türkiye'de çalışan hemşirelerin hemşirelerin %52,8'i ile Libya'da çalışan hemşirelerin %60'ının mesleki gelişimlerini çalışma yoğunluğunun etkilediğini bildirdi. Sonuç olarak, Libya'da ve Türkiye'de çalışan cerrahi hemşirelerin bireysel ve mesleki gelişimleri için çaba gösterdikleri belirlendi. Bu bağlamda her iki ülkede çalışan hemşirelerin kişisel ve mesleki gelişimlerine yönelik kurs, seminer ile hizmetiçi eğitimlerinin sunulması, kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakımı sunmaları için bilimsel toplantılara katılımlarının sağlanması ve kurumların cerrahi hemşirelerini sürekli öğrenmeye cesaretlendirmeleri önerilmektedir. This study was carried out in cross-sectional and descriptive to an examination of the personal and professional development of nurses working in surgical clinics: the example of the two countries. The study was performed between the 30th of September and the 30th of December 2016 with nurses working in surgical clinics in Karabük University Karabük Training and Research Hospital and Misurata Central Hospital. 275 nurse attendants were involved in the sampling using the proportional sampling method. SPSS 20.0 software package was used in the data analysis. The descriptive statistics of categorical variables were analyzed using percentages, numbers, and chi-square determined the correlation between variables. The majority personal development activities that the nurses in the study encountered were reading books and magazine and that accounted for 58.4% in Turkey, and 39.9% in Libya. The majority professional activities that the nurses in the study encountered were courses after graduation and that accounted for 52.8% in Turkey, and 36% in Libya. The workload was 60% in Turkey, while 67.3% in Libya. The majority reasons for non-participation in professional development activities that the study encountered where workload, 52.8% in Turkey, and 60% in Libya. In conclusion, the nurses working in Libya and Turkey in the study were found to prefer personal and professional development nursing practice in hospitals. In this context, it is recommended that more courses, seminars and nursing practice should be provided for the personal and professional development of nurses in the hospitals, and nurses should be encouraged to continue learning.
Collections