Ergenlerin anne-baba tutum algısı ve arkadaşlık ilişkileri ile duygu düzenlemelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin anne-baba tutum algısı ve arkadaşlık ilişkileri ile duygu düzenlemelerinin incelenmesidir. Çalışma grubunu ortaokul 7. ve 8.sınıfa devam eden 251 kız ve 249 erkek olmak üzere 500 ergen oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında `Anne-Baba Tutum Ölçeği`, `Arkadaş İlişkileri Ölçeği`, `Akran Sapması Ölçeği` ve `Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği` kullanılmıştır. Veri analizinde Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H-Testi ile Spearman Brown Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, ergenin cinsiyeti ve baba öğrenim durumunun anne-baba tutum algıları üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet, anne öğrenim durumu, aile gelir durumunun ergenlerin arkadaşlık ilişkileri üzerinde; cinsiyet, kardeş sayısı ve baba yaşının ergenlerin duygu düzenleme durumu üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Anne-babaların demokratik tutumu arttıkça ergenlerin içsel ve dışsal işlevsel duygu düzenlemelerinin arttığı; koruyucu/istekçi ve otoriter tutumları arttıkça ergenlerin içsel ve dışsal işlevsel olmayan duygu düzenlemelerinin arttığı saptanmıştır. Ergenlerin arkadaşlarına bağlılığı, güven ve özdeşimi azaldıkça, kendini açma ve sadakatleri arttıkça içsel ve dışsal işlevsel duygu düzenlemelerinin arttığı saptanmıştır. Ergenlerin hafif ve ağır akran sapması arttıkça içsel ve dışsal işlevsel duygu düzenlemelerinin azaldığı, içsel ve dışsal olmayan duygu düzenlemelerinin arttığı saptanmıştır. The purpose of this research is to analysing parental attitude and friendship relation and emotion regulations of adolescents. The working group consisted of 500 teenagers who are 251 female and 249 male 7th and 8th grades secondary school students. `Parental Attitude Scale`, `Friendship Relationships Scale`, `Peer Deviation Scale` and `Emotion Regulation Scale for Teenagers` were used to collect data. Mann Whitney-U and Kruskal Wallis-H Tests and Spearman Brown Correlation Analysis were used in the analysis of the data. As a result of research, it has been determined that gender of the teenager and father's educational status have an effect on parent attitudes. It has been determined that gender, mother's educational status, family's income status have an effect on friendship relationships; gender, number of siblings and father's age have an effect on emotion regulation status of teenagers. It is found that internal and external functional emotion regulations of the teenagers increase with an increase of the parents' democratic attitude; as the protector/willing and authoritarian attitudes increase, the non-intrinsic and non-exogenous emotion regulation of the teenagers increases. It is found that as teenagers' loyalty, trust and identification to their friends decrease, their internal and external emotion regulations increase with an increase of their self-disclosure and loyalty. And also it is found that internal and external emotion regulations decrease with an increase of teenagers' light and heavy peer deviation, non-intrinsic and non-exogenous emotion regulations increase.
Collections