Okul öncesi çocukların sosyal beceri düzeyleri ve sosyal değer kazanımları ile ebeveyn sosyal beceri düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal beceri düzeyleri ve sosyal değer kazanımları ile ebeveynlerin sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama biçiminde deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuklar, çalışma grubunu bu okullardan rastgele olarak seçilmiş 95'i kız ve 98'i erkek olmak üzere 60-72 aylık 193 çocuk ve bu çocukların anne-babaları oluşturmuştur. Araştırmada verileri toplamak amacıyla Okul Öncesi Sosyal Beceri Envanteri (OSBED) Öğretmen Formu, Sosyal Değer Kazanım Ölçeği (SDKÖ) ve Yetişkin Sosyal Beceri Envanteri (SOBE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney-U, Kruskal Wallis-H Testleri, korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; çocukların sosyal beceri düzeyleriyle cinsiyet, baba öğrenim, baba meslek, anne yaş, aile gelir durumu ve aile yapısı arasında anlamlı fark olduğu; sosyal değer kazanımlarının ise baba meslek durumuna göre farklılaştığı görülmüştür. Korelasyon analizlerine göre; OSBED Başlangıç Beceri alt boyut puanları ile baba SOBE Duygularını Yönetme Becerileri puanları arasında negatif yönlü, SDKÖ Saygı alt boyut puanları ile baba SOBE Dinleme, Konuşma, Nezaket alt boyutları ve toplam puanları arasında pozitif yönlü anlamlı bir fark bulunmuştur. Çocukların sosyal değer kazanımları arttıkça sosyal becerilerinin azaldığı veya sosyal değer kazanımları azaldıkça sosyal becerilerinin arttığı belirlenmiştir. The purpose of this research is to examine the relationship between social skill levels and the gain of social value with parents social skill levels in 60-72 months-old children who are in pre-school education. The research was laid out as relational screening model. The study universe consists of the children who are educated in the kindergarten and nursery classes affiliated to the MoNe in Ankara province. The study of sample consists of 193 children with 60-72 months of age and their parents were selected randomly. 95 of children are female and 98 of them are male. In this research in order to collect data `Parent Form of Pre-School Social Skills Rating Scale (OSBED)`, `Social Skills Inventory (SOBE)` and `The Scale for Preschool Social Values Acquisition (SDKÖ)` were used. Mann Whitney-U, Kruskal Wallis-H Tests, correlation were used in the analysis of the data. After the results of the research were examined in terms of variables, it was found that the children showed significant differences according to the attachment levels of social skill and gender, father education, father job, mother age, family income perception, family structure. It was concluded that the father job showed a significant difference according to the gain of social value. According to the analysis, there was a positive difference between OSBED Beginning Skill subscale scores and father SOBE Emotions Management scores negatively; between SDKÖ Respect subscale scores and father SOBE Listening, Speaking, Courtesy subscales and total scores. It has been determined that children's social value gains increase; social skills increase as social skills decrease or social value gains decrease.
Collections