Okul öncesi dönem çocuklarının akademik becerileri ile anne-baba çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının akademik becerileri ile anne-baba çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Karabük il merkezinde bulunan okul öncesi eğitim gören çocuklar ve aileleri, örneklemi bu okullardan rastgele olarak seçilmiş 331 beş ve altı yaş okulöncesi çocuğu ve anne-babaları oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Kaufman ErkenAkademik ve Dil Becerileri Testi (K-EADBAT) ve `Anne Baba Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (ABTÖ)-A Formu` kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney-U, Kruskal Wallis-H, t testi ve ANOVA ile korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. Yapılan analiz neticesinde altı yaşındaki çocukların K-EADBAT Sayı Becerileri ve Telaffuz Araştırması puanları beş yaşındaki çocuklardan daha yüksek bulunmuştur. Babası lisans ve lisansüstü mezunu olan çocuklarda Telaffuz Araştırması puanı babası ortaokul, lise ve ön lisans mezunu olanlara göre daha düşük çıkmıştır. Telaffuz Araştırması puanının dört ve üzeri kardeşe sahip çocuklarda en düşük olduğu bulunmuştur. Kız çocuğa sahip annelerin ABTÖ demokratik tutum alt boyut puanının, erkek çocuğa sahip olanlara göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi eğitimde ikinci yılı ya da üzeri çocuğa sahip annelerin Demokratik Tutumu puanının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Yaşı 25 yaş ve altında olan annelerin Aşırı Hoşgörülü Tutum puanının 31-35 yaş grubundaki annelerden daha düşük olduğu yapılan analiz neticesinde saptanmıştır. K-EADBAT ve ABTÖ karşılaştırılmasında, aşırı hoşgörülü annelerin çocuklarında, Sayı Becerileri Ham Puanı ile Sayılar, Harfler ve Sözcükler Puanı yüksek çıkmıştır.Anahtar Sözcükler: Erken Akademik beceriler, anne-baba çocuk yetiştirme tutumları, okul öncesi dönem. The aim of this study is to investigate the relationship between the academic skills of preschool children and parenting attitudes. This research is in relational screening model. The population of the study consisted of children attending preschool institutions and their families in the city center of Karabük, the sample of the study consisted of 331 five and six years old preschool children and their parents who were randomly selected from these schools. In order to collect data, `Kaufman Early Academic and Language Skills Test and Parent-Child Raising Attitudes Scale-A Form` were used. Mann Whitney-U, Kruskal Wallis-H, t test and ANOVA with their correlation analysis were used for data analysis. As a result of the analysis, six-year-old children's K-EADBAT Number Skills and Pronunciation Research scores were found to be higher than five-year-old children. Pronunciation Research Raw Score of the children whose father is undergraduate and mastergraduate; it is lowerthan the children whose fathers are secondary school, high school and associate / high school graduate. It was concluded that the raw score of the Pronunciation Survey was the lowest in children with four or more siblings. As a result; Parent-Child Raising Attitudes Scale democratic subscale scores of mothers with girls were found to be higher than that of boys. It was found that the mothers who had children of the second year or above in the pre-school education had higher Democratic Attitude scores. As a result of the analysis, it was found that the mothers who were 25 years old and younger had lower Extreme Tolerant Attitude scores than the group of 31-35 year old mothers. In the comparison of K-EADBAT and ABTÖ, the Number Skills Raw Score and Numbers, Letters and Words Score were found to be high in the children of over-tolerant mothers. Key Words: Early Academic skills, parent child rearing attitudes, preschool period.
Collections