Architectural reflections of the political thresholds during interwar years (1914-1945)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Oz Bu tez, bilinen 'Mimarlık' ve 'Politika' ilişkisi içinde, politik ideoloji ve politik erkin, mimari biçimlenişi dönüştürdüğünü ve mimarlığı rejimin simgesel dili olarak kullandığım iddia eder. Bu etkileşimi de 'Savaşlar arası dönem' (1914-1945) içerisinde, politik eşikler yaşayan Rusya, İtalya, Almanya ve Türkiye örnekleri özelinde inceler. Politik eşiklerin mimari yansımaları, mimari üslup ve eğilimler, yapılaşmış çevre ve şehircilik kapsamında ele alınıp, biçimsel ve bağlamsal okumalar gerçekleştirilmiştir. Politik gelişmelerin paralelindeki mimari değişim ve dönüşümlerin belirlenebilmesi ve ölçülebilmesi için de politik eşiklerin öncesindeki ve sonrasındaki mimari eğilimler karşılaştırmalı bir biçimde ele alınmıştır. Bununla birlikte, hem politik ideolojide hem de mimari ürünlerde yer alan benzer kavramlar çözümlenmeye çalışılarak, politika ve mimarlık arasındaki etkileşim örneklenmeye çalışılmıştır. Bu çözümlemelerin sonucunda, politik müdahalelerin mimari eğilimleri kendi amaçlan doğrultusunda değiştirdiğini ve repertuarında aksiyalite, monumentalite, büyüklük, simetri, düzen ve hiyerarşi kavramlarını içeren bir mimarlık diline dönüştürdüğünü gözlemleyebiliyoruz. Abstract This thesis claims that political power and ideology have the ability to transform the building forms of architecture and that power uses architecture as the ideological symbols of the regime in the interactive relationship of 'Architecture and Polities'. The study examines this relationship in Russia, Germany, Italy and Turkey which are experiencing political thresholds during the 'Interwar Years' (1914-1945). The architectural reflections of political thresholds have been discussed through architectural trends, styles, built environment and urbanism. Formal and conceptual analyses and readings have been performed in order to determine the architectural transformations and variations that are parallel to political developments, architectural trends before and after the political thresholds have been analyzed comparatively. The concepts that exist similarly both in political ideologies and architectural end-products have been studied with the aim of finding the interaction between 'Architecture and Polities'. These analyses have led to a conclusion that political interference, transforms architectural trends due to its ideologies; monumentality, grandeur, axiality, symmetry order and hierarchy as a result exist in the created architectural language due to this political interference.
Collections