The Reflections of modernization in Turkey on the architectural artifacts of Izmir culturepark between 1930-1950
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz Bu tez, Türkiye'de Cumhuriyet'in kurulmasından sonraki dönemin modern mimarlık hareketlerinin, İzmir'de, İzmir Enternasyonel Fuarı ve Kültürpark üzerinden okunmasını hedeflemektedir. Bu okuma Fuar`ın fikir olarak ilk ortaya çıkış hedefini de yerine getirdiği ve Cumhuriyetin kurlusundan başlamak üzere 1930'den 1950'lere kadar olan dönemde yapılacaktır. Bu dönem Türkiye'de mimarlık alanındaki modernizm ve çağdaşlaşma, İzmir Fuarında gözlemlenebilmektedir. Mimari anlayışataki değişimde tek partili rejimin etkilerini içeren politik ideoloji ve Türkiye'deki devletçi ideolojiyi yansıtan ekonomik durum da etkili olmuştur. Söz konusu etkiler hem Kültürpark'ın kentsel mekan fikri olarak ortaya çıkışına, hem de Kültürpark'ta yer alan izmir Enternasyonel Fuarı'ndaki geçici pavyon yapılarına yansımaktadır. İzmir Fuarı, dünyadaki diğer Enternasyonel Fuarlardan bu açılardan farklılaşmakta, Türkiye ve İzmir'e ait olarak varolmaktadır. Ayrıca, izmir Fuarı, dünyadaki diğer fuarlar gibi günün yeni teknolojik gelişimlerinin sergilenmesinin yanısıra, savaştan yeni çıkmış olan ve kendini yenilemeyi ve çağdaşlaştırmayı hedeflemiş bir ülkenin hem kendisine hem de çevresine güç gösterisidir. Fuardaki mimarlık örneklerinin biçimsel olarak incelenmesi, dönemin mevcut mimari tutum ve üsluplarını yansıtacağı gibi, sonraki gelişim ve değişimlere de ipuçları sunacaktır. ABSTRACT This study aims to analyze the movements of modern architecture following the foundation of the Turkish Republic, through the Culturepark in Izmir. The analyses will cover the period between 1930 and 1950, starting with the foundation of the Turkish Republic and covering the initial planning phase of the Izmir Fair and Culturepark idea. The modernisation and Westernization trends in architecture in Turkey during the specified period are observed in the Izmir Culturepark. The political ideology, involving the attributes of the single party system, and the prevailing economical conditions, reflecting the state socialism approach, had important influence on the changing understanding in. architectural expression. These reflections concern both the inclusion of the Culturepark in the urban design of Izmir and the temporary pavilion buildings designed and constructed for the Izmir International Fair. These characteristics make the Izmir Fair different from comparable International Fairs of the World and give a unique identity: The International Fair in İzmir of Turkey. Furthermore, in addition to providing a medium to display the technological advancements of the time, like other similar fairs, the Izmir International Fair has been aimed to be a demonstration of the political, social, or economic power of a nation, that has just conquerred the war independence. The objective of the Fair was to show the world and the citizens of Turkey, the determination of the young Turkish Republic in modernisation through reforms. Analyzing the form and desfgn characteristics of architectural artifacts in the İzmir Culturepark will reflect the existing architectural understanding of the period as well as providing insights relating to future developments.
Collections