Fashion and communication concept in industrial design
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tasarım salt ürünle ilgili değil, ürünü kuşatan kişisel imaja yönelik pek çok anlam ve sembolün tasarlanmasıyla ilgili hale gelmiştir. İşlevsel odaklı ürün tasarımından anlam odaklı ürün tasarımına geçişte moda bir imaj yaratıcısı olarak endüstriyel ürün tasarımında söz sahibi olmaya başlamıştır. Ürünle ilgili imaj m oluşturulmasmda kişisel imaj üzerinde en etkili mekanizma olan moda sisteminden ve moda iletişim yöntemlerinden yararlanılmaktadır. Sosyal bir deneyim, yeni bir kimlik, yeni anlamlar ve düşlenen yaşam biçimlerini vadeden modaya ilişkin semboller, endüstriyel ürün tasanmlannm nihai tüketiciye ulaşmasında etkili hale gelmektedir. Bu çalışma kapsamında moda ve endüstriyel tasarımın arakesiti olarak kabul edilen tasarım iletişimi, modanın bu iletişimdeki rolü açısından incelenmiş, ve gerek kişisel imajın şekillenmesinde giysi kadar etkili olan iletişim teknolojisine yönelik tasarımlarıyla Nokia, gerekse yaşam biçimi ve tüketici deneyimleri ile ilgili araştırmalarıyla geleceğin tasarım trendlerini belirleyen Philips markalanyla işlenmiştir. Design has become not only being related with the product, but rather being relevant with various meanings and symbols that surround the product. Within the transition from function oriented design to meaning oriented one, the fashion being an image creater has become influential on consumer product design. In creation of the product image it has been made use of the fashion system as the most affective mechanism upon the self image and fashion communication methods. The symbols concerning fashion which promise a social experience, a new identity, new meanings and imaginery lifestyles, become effectual on the communication of the products to the consumers. Within this study, the design communication which could be considered to be the interface between fashion and industrial design is examined due to the fashion's role in this communication and evaluated through brands such as Nokia with the designs related to informations technology being effective as much as dress on formation of the self image, and as Philips which forecasts the future design trends by the use of researches related to lifestyle and consumer's experiences.
Collections