Mobile display desing
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz Stand tasarımında amaç ürünü birebir tanıtmaktır. Sergilenen objenin algılama performansı, sergilendiği mekanın başarısı ile yalandan ilgilidir. Bu yüzden bu tezin amacı objenin iyi tanıtılması, gösterilmesi, bilgi verilmesi, beğendirilmesi, ve eğer ticari amaç güdülüyorsa ürün satışının gerçekleştirmesini sağlayabilmek için tasarım süreci içerisinde tasarım İmterlerinin doğru ve birbirleri ile uyumlu kullanılmaları konusunda tasarımcıya yol göstermektir. Fuar stand tasarımım ele alındığı bu tez çalışmasında birinci bölümünde fuar kavramının tanımı yapılarak ticari önemine değinilmiştir ve fuarların tarihi süreç içindeki gelişimi anlatılmıştır. Dünyadaki ve Türkiye'deki fuar öncesi ve fuar sonrası durum değerlendirmeye alınmıştır. Günümüzde fuarların nasıl tüm dünyaya yayıldığı, ticareti geliştirme, satış, tanıtım ve ticari ilişkilerin neden önemli bir araç haline geldiği anlatılmıştır. İkinci bölümde fuarcılık ve fuar türleri incelenmiştir. Kısaca söz etmek gerekirse fuarlar bir sergi türüdür. Önceleri tek tip fuar olmasına karşın günümüzde artmışta. Beş çeşit fuar türü bulunmaktadır; genel fuarlar, ihtisas fuarları, tüketüci fuarları, tek ülke fuarları ve tek firma sergileri. Bir fuara katılmadan once amaçların saptanması ve amaca uygun işlevi yerine getirecek fuarın seçilmesi gerekmektedir. Yanlış fuar seçimi başarılı bir stand tasarımına rağmen amaca ulaşamama başarısızlığını beraberinde getirir. Bu nedenle fuar çeşitleriyle ilgili bilgiler verilmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde fuarların tasarım kriterleri üzerinde durulmuştur. Bu kriterler; turalara katılmanın avantajları, fuarlara katılımı başarıya götüren ürün ile ilgili faktörler, ürün analizi, fuara katılımı başarıya götüren ziyaretçi ile ilgili faktörler, ziyaretçi analizi, dolaşım ve stand düzeni, ve stand tasarımında dikkat çekiciliktir. Ticari amaç taşıyan fuarların tasarımlarını oluşturan sergileme sistemleriyle, bu sistemleri oluşturan elemanların tasarım kriterleri üzerinde durulmuştur. Dördüncü bölümde fuar mekanlarının biçimlenmesini etkileyen faktörler ele elınarak stand tasarımının önemi üzerine durulmuş ve stand çeşitleri incelenerek stand düzenlemesine değinilmiştir. Stand sistemleri önceden tasarlanmış standlar ve özel olarak tasarlanmış standlar olarak iki konu halinde incelenmeye başlanmıştır. Bu bölümde aynı zamanda fuar standlarının biçimlenmesini etkileyen faktörler; işlevsel faktörler, konstrüksiyonel-strüktürel faktörler, görsel-algısal faktörler, işitsel faktörlerve psikolojik faktörler alt başlıkları altında anlatılmıştır. Ayrıca fuar mekanlarının tasarım süreci dört aşama halinde incelenmiştir. Bu aşamalar; planlama, tasarım, uygulama ve kullanım, demontaj aşamalarıdır. Bu aşamalar, şekilsel olarak bir karakter gösterse bile tasarım süreci içerisinde birbirleri ile yalan ilişkili olmalarından dolayı içiçecilik gösterirler. Bu nedenle birbirlerinden kesin ayrılmaları söz konusu olmamasına karşın, analiz kolaylığı nedeni ile ayrıştırılmaları bu tez kapsamında uygun görülmektedir. Bunlara ek olarak fuar standi tasarımcısının görevleri üzerinde de durulmuştur. Bu tez sonunda fuar stand tasarımına örnek olarak İzmir Enternasyonal Fuarında Vestel için hazırlanmış bir çalışma yer almaktadır. xı ABSTRACT The purpose in the stand design is to introduce the product face-to-face. The success in introducing the product is directly related with the success of the stand. That's why the aim of this thesis is to guide the designer to use the design criteria in a right way, with harmony, through out the design process to achieve a good way to express, to show, and to explain the product. The aim of this thesis is to provide an explanation for the design of fair stands. In the first chapter of the study, the concept of fair will be defined, and its commercial significance will be mentioned. In addition to this, the development of fairs within history will be explained, and the conditions before and after fairs both in Turkey and abroad will be evaluated in these chapters. You will also find how the fairs today have become an important means of improving trade, selling and promoting goods and maintaining commercial relationships in these chapters. In the second chapter, organization of fairs and types of fairs will be studied. In a few words, fair is a kind of exhibition. In the past, there was only one type of fair whereas many types of it can be observed these days; general fairs, specialized fairs, consumers' fairs, single-country fairs and single-firm fairs. Prior to the participation in a fair, it is essential that aims for participation should be established, and the fair that will best suit those aims should be chosen. Choosing an unsuitable fair is doomed to failure, and the aim will not be achieved in spite of a successful stand design. Therefore, different types of fairs will be discussed. In the third chapter, design criteria of the fairs will be discussed. These criteria are the advantages of participation in fairs, the factors that are relevant to the product which makes participation in a fair a success, the analysis of the product, the factors that are relevant to the visitor which makes participation in a fair a success, the analysis of the visitor, circulation and arrangement of stands, and attractiveness in stand design. Systems of displaying in the fairs having commercial aims, and criteria for the design of the elements that comprise these systems will be clarified. In the fourth chapter, the factors that determine the arrangement of the venue for the fair will be dealt with, and the significance of stand design will be emphasized. Types of stands will be mentioned, and different ways of arrangement of the stands will be discussed. Stand systems will be dealt with in two parts; stands that are designed in vniadvance and stands that are designed specially. In this chapter, the factors that affect the arrangement of stands in fairs will be explained under six sub-titles; functional factors, constructional-structural factors, visual-perceptual factors, auditory factors and psychological factors. The process of designing the venue for the fair will be examined as having four different stages, which are the stages of planning, design, application and using, and demounting. Although these stages have a linear character in appearance, they are interconnected in the designing process as all of them relevant to each other. Thus, they cannot be definitely separated from each other. However, in order to ease the analysis, it is deemed appropriate to examine these processes under different headings within this thesis. Additive to these the duties of a fair stand designer will be explained. Finally, the thesis includes a case study; Vestel commercial goods stand in Izmir International Fair. IX
Collections