Conservation problems of historic wall paintings of Taxiarhis Church in Cunda; Ayvalık
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Adı-Soyadı: Kerem ŞERİFAKİOkul: İzmir Yüksek Teknoloji EnstitüsüAnabilim Dalı: Mimari RestorasyonProgramı: Mimari Restorasyon (Yüksek Lisans)Tez Başlığı: Ayvalık Cunda Adası Taxiarhis Kilisesi Tarihi DuvarResimlerinin Koruma ProblemleriÖZETDuvar resimleri tarihi alanların ve tarihi yapıların ayrılmaz parçaları olarakkabul edilmektedirler. Kültürel mirasın bütünlüğü açısından duvar resimlerininyerlerinde korunmaları önemlidir. Duvar resimleri tarihi yapıların karşı karşıyakaldıkları bozulma sorunlarından doğrudan etkilenmektedirler. Duvar resimleri aynızamanda tarihi yapıların vandalizme en fazla hedef olan bölümünüoluşturmaktadırlar. Uygun olmayan yöntemler ve malzemelerle yürütülenrestorasyon uygulamaları, duvar resimlerinin bozulmasının en önemli nedenlerindenbiridir.Bu çalışmada, Taxiarhis Kilisesi'nde yer alan duvar resimleri koruma amaçlıincelenmiştir. Kilisede yer alan duvar resimleri fotoğraflar ve çizimler aracılığı ilebelgelenmiştir. Duvar resimlerin uygulanma tekniğinin ve kullanılan malzemelerinözelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Resimlerin uygulandığı sıva tabakalarınıntemel fiziksel özellikleri, hammadde kompozisyonları, kimyasal ve mineralojikkompozisyonları ve mikroyapısal özellikleri belirlenmiştir. Resimleri oluşturantabakaların kimyasal ve mineralojik kompozisyonları, mikroyapısal özellikleribelirlenmiştir. Bu çalışmalarda X ışınları kırınım cihazı (XRD), taramalı elektronmikroskobu (SEM-EDS), TGA, Diferansiyel Taramalı Kalorimetre (DSC) veKızılötesi Spektroskopisi (FT-IR) kullanılmıştır.Çalışma sonucunda, duvar resimlerinin bazı bitki tohumlarından (keten, ceviz,afyon vb.) elde edilen yağ kullanılarak, yağlı boya tekniği ile kireç sıva üzerinehazırlandığı belirlenmiştir.Resimler, iki tabakadan oluşan kireç sıva üzerinde yer almaktadırlar. Kireçsıvanın üzerine, çinko içeren bileşikler (ZnO) ile karıştırılarak uygulanan bitkisel yağbağlayıcı tabakayı oluşturmaktadır. Bağlayıcı tabakanın üzerinde yer alan astartabakası kurşun sülfat ile karıştırılan bitkisel yağdan oluşmaktadır. Astartabakasının üzerinde ise pigmentler bulunmaktadır.Resimlerin bozulmasında vandalizm önemli bir etkendir. Bunun yanı sıraresimlerde ve sıva tabakalarında ıslanma ve kuruma ile oluşan kabarmalar veayrılmalar tespit edilmiştir. Yapıda gerçekleştirilecek strüktürel sağlamlaştırmadansonra duvar resimlerinin korunması çalışmalarının başlatılması uygungörülmektedir.Anahtar kelimeler: Taxiarhis Kilisesi, Duvar resmi, Beziryağı, Yağlı boya, Cunda Name: Kerem ŞERİFAKİSchool: İzmir Institute of TechnologyDepartment: Architectural RestorationMajor: Architectural Restoration (Master)Title of Thesis: Conservation Problems of Historic Wall Paintings of TaxiarhisChurch in Cunda, AyvalıkABSTRACTIn this study, wall paintings of the Taxiarhis Church were investigated withthe purpose of conservation. Wall paintings are documented by photographs anddrawings. It was aimed to determine the application technique and materialproperties of the paintings. Wall paintings of the Taxiarhis Church were executed intwo different periods. Hence, samples including all periods were collected. Basicphysical properties, raw material compositions, chemical and mineralogicalcompositions and micro structures of the plaster layers were determined. Chemicaland mineralogical compositions and the microstructure of the painting layers andweight loss of the binder due to heat were determined. These studies were carried outby X-Ray diffraction (XRD), scanning electron microscope, thermogravimetricanalyzer (TGA), Differential scanning calorimeter (DSC) and infrared spectroscopy(FT-IR).Wall paintings were executed on fine lime plaster by using vegetable oils(linseed, walnut, poppy seed, etc.) by oil painting technique.Wall paintings of both periods were executed on fine lime plasters. Vegetableoil mixed with ZnO was used in the preparation of binding media. Priming layer overbinding layer is composed of Anglesite (PbSO4) and vegetable oil. Pigments that gavethe color to the paintings were executed on the priming layer and may be defined asgreen earth, lead red and iron oxide.Vandalism is an important effect in the deterioration of the paintings. Besidethis, crack formation on the paint surfaces and disintegration of the fine plaster andpaint layers due to the wetting drying cycles are observed. Deteriorations observed onpaintings will be prevented by the consolidation of the structure and the control of thedampness.Keywords: Taxiarhis Church, Wall painting, Linseed oil, Oil painting, Cunda
Collections