Show simple item record

dc.contributor.advisorSomer, Pervin
dc.contributor.authorYildirim, Attila
dc.date.accessioned2021-05-08T08:05:28Z
dc.date.available2021-05-08T08:05:28Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/641248
dc.description.abstractBu tez kapsamında; Kalite, hak, hasta hakları , ve aydınlatılmış onam kavramları açıklandı. Sağlık Bakanlığı Hizmet Kalite Standartları, 2002 Avrupa Statüsü Temel Dökümanı' ndaki 14 hasta hakkı baz alınarak incelendi.Hizmet Kalite Standartları'ndaki değerlendirme kriterlerinin %61.2'sinin ?kalite standartları hakkı? ve ?güvenlik hakkı?'na yönelik olduğu; Hasta haklarının özü olan ?aydınlatılmış onam?a yönelik ise %8.07 oranında değerlendirme kriteri bulunduğu tespit edildi.?Aydınlatılmış onam? a yönelik kriterlerin çoğunluğunun, hastaya ve tedaviye özgülenmiş olmadıkları; ?Kalite standartları? ile ?güvenlik hakkı?na yönelik kriterlerin fazlalığının ise sağlık hizmetlerinden en iyi şekilde yarar sağlamak ve tıp biliminin en klasik ilkelerinden olan ?önce zarar verme!? ilkesine uyumu yansıttığı sonucuna varıldı.
dc.description.abstractWithin the scope of this thesis the concepts of QUALITY, RIGHT, PATIENT RIGHTS and INFORMED CONSENT have been explained. The Service Quality Standards of the Ministry of Health were analysed according to the fourteen patient rights stated in the 2002 Basic Document for the European Statute.It has been determined that 61.2% of the evaluation criteria in the Service Quality Standards is oriented towards ?the Quality Standard Right? and ?the Security Right?, whereas 8.07% of the evaluation criteria is directed towards ?informed consent?, which forms the core of the patient rights.It has been concluded that most of the criteria oriented towards ?informed consent? are not patient or treatment specific. It has also been deduced that the excessive amount of criteria directed towards ?quality standards? and ? security standards? serves to get the most benefit from the health services and that it also complies with one of the most traditional principles of the science of medicine, being ? first, do not damage!?.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleSağlık Bakanlığı hizmet kalite standartlarının hasta hakları yönünden incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of the service quality standards of The Ministry of Health for patient rights
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHukuk Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmQuality
dc.subject.ytmHealth services
dc.subject.ytmMinistry of Health
dc.subject.ytmQuality standards
dc.subject.ytmStandards
dc.subject.ytmPatient rights
dc.subject.ytmService quality
dc.identifier.yokid357711
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKADİR HAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid241581
dc.description.pages189
dc.publisher.disciplineÖzel Hukuk Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess