Dünya sinemasında sürrealizmin izleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanat tarihçileri tarafından iki dünya savaşı arasında kalmış bir sanat akımı olarak kabul gören sürrealizmin, sahip olduğu düşünsel söylemin niteliği açısından kendi etkin zamanının çok daha ötesinde bir işlerlik taşıdığını iddia etmek, sinemanın ana akımlar dahilinde yalnızca bir 'alt tür' olarak işaret ettiği sürrealist düşüncenin izlerini dünya sineması ekseninde keşfetmek ve böylelikle de sürrealizm üzerinden yeni bir sinema dilinin yolunu açmak bu çalışmanın ana hedefini oluşturmaktadır. The main target of this work is to claim that the surrealism -which is accepted by the art historians as an art movement remained in between two world wars- holds a functionality far beyond its own effective time with regards to the quality of its ideational discourse, in the axis of the world cinema discovering the traces of surrealistic thought which the cinema referred as only a `sub-genre? within the main streams, and thus paving the way for a new language of cinema through the surrealism composes.
Collections