Sinema eserleri ve sinema eser sahipliğinden doğan haklar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanatsal ifade biçimlerinden biri olarak 1895 yılında ortaya çıkan sinema, hızla tüm Diinya'ya yayılmış ve kısa zamanda en etkili iletişim araçlarından biri haline gelmiştir. Buna paralel olarak hukuk dünyasında da fikri mülkiyet hukuku içinde varlık kazanmış ve eser türlerinden biri olarak gelişimini sürdürmüştür. Bu çalışmada sinema sanatının ortaya çıkışı ve unsurlarına ilişkin genel bilgiler verilmiş, Türk Hukukunda sinema eseri kavramı ile sinema eserinin korunma şartları, sinema (üründe düşünülebilecek eser niteliği tartışmalı yaratımlar, sinema eseri sahipliği kavramı, sinema eseri sahipliğinden doğan manevi ve mali haklar ile bu hakların hukuki nitelikleri, mevzuattaki kimi değişiklikler ele alınarak anlatılmaya çalışılmıştır. As a form of artistic expression that emerged in 1895, cinema has spread across the globe and become one of the most effective tools of communication in a short time. Concordantly, in the domain of law, cinema has acquired a legal status in the domain of intellectual property law and continued to develop as a form of work of art. In this thesis, the emergence and key elements of cinema are briefly explored. Also, the notion of cinema work in Turkish Law and other issues regarding conditions of protection of cinema work, creations that polemically qualify as a work of art in cinema, the notion of authorship in cinema have been discussed. By studying the main topics regarding authorship in the field of cinema, this thesis presents moral and financial rights arising from the authorship, legal qualification of these rights, and legislative amendments depending on cinema works
Collections