Show simple item record

dc.contributor.advisorEken, Bülent
dc.contributor.authorGezer, Serdar
dc.date.accessioned2021-05-08T08:04:39Z
dc.date.available2021-05-08T08:04:39Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/640665
dc.description.abstractSon dönem Türk Sinemasına bakıldığında, filmlerde ve karakterlerde, aşkın bir hayattasarımından doğan acılar, ıstıraplar kendini göstermektedir. Ölüm ve ayrılıkacılarının karakterlere ve oradan da seyirciye geçtiği bu sinemaların öncülleri NuriBilge Ceylan ve Zeki Demirkubuz sinemalarıdır. Diğer yandan, Ceylan'ın veDemirkubuz'un etkilendiği yönetmen olan Abbas Kiarostami sinemasında içkin birhayat tasarımından kaynaklı sürur görülmektedir. Bu tezde Kiarostami sinemasınınhayat dolu olabilmesinin sebepleri, Spinoza'nın içkin metafizik hayat tasarımıtemelinde araştırılmış ve Kiarostami sinemasının Ceylan ve Demirkubuzsinemasından nasıl farklılaşabildiği incelenmiştir.
dc.description.abstractLate Turkish Cinema is marked by feelings of sorrow and grief that derive from theidea of transcendent being. In the films of Nuri Bilge Ceylan and Zeki Demirkubuz,the pioneers of this kind of cinema, the sorrows of death and seperation contaminatethe characters and the audience. In contrast, the cinema of Abbas Kiarostami, whohas been an influential figure for both Ceylan and Demirkubuz, is characterized bythe joy which is a direct result of the idea of an immanent life. This thesisinvestigates the reasons for this aspect of Kiarostami?s cinema on the basis of theimmanent metaphysics of Spinoza, and tries to understand how his cinema is able todifferentiate itself in comparison to those of Ceylan and Demirkubuz.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleVarlığın içkinliğinden türeyen hayat fikri: Abbas Kiarostami, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz sinemalarına bakış
dc.title.alternativeThe idea of life derived from immanent being: a look at the cinema of Abbas Kiarostami, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFilm ve Drama Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCinema
dc.subject.ytmMetaphysical
dc.subject.ytmSpinoza, Benedictus
dc.subject.ytmKiarostami, Abbas
dc.subject.ytmCeylan, Nuri Bilge
dc.subject.ytmTurkish cinema
dc.subject.ytmDeath
dc.subject.ytmDemirkubuz, Zeki
dc.identifier.yokid458618
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKADİR HAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid283857
dc.description.pages63
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess