Show simple item record

dc.contributor.advisorCamgöz Akdağ, Hatice
dc.contributor.authorErgin, Kebire Nazli
dc.date.accessioned2021-05-08T08:04:32Z
dc.date.available2021-05-08T08:04:32Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/640586
dc.description.abstractBu tezde iç müşteri gereksinimleri ve beklentilerini kalite niteliklerine dönüştürmek amacıyla Kalite Fonksiyon Yayılımı (KFY) metodu kullanılmıştır. Tekstil sektöründe kaliteyi arttırmak için başarı faktörleri belirlemek amacıyla SERVQUAL?i KFY içine entegre eden bir yaklaşım sunulmaktadır. Türkiye, İstanbul ilinde bulunan tekstil firması örnekleme çerçevesi olarak belirlenmiştir. SERVQUAL tipinde bir anket kullanılmış; bu anket 32938 kişiye dağıtılmış ve kullanılabilir 24551 adet anket toplanmıştır. Bu da firma seviyesinde cevaplanan anketlerin %77,31?lik kısmını oluşturmaktadır. KFY uygulamasının sonuçlarına göre, iç müşteri odaklılık en yüksek ağırlık skoruna sahip teknik gereklilik olup, bu alandaki iyileştirme iç müşteri memnuniyetinde %12?lik bir etkiye sahip olacaktır. İkinci olarak, nezaket ve süreç iletişimindeki iyileştirmeler, iç müşteri memnuniyetinde %9?luk bir etkiye sahip olacaktır. Bu bütünleyici yaklaşımı farklı bir sektöre uyarlayan ve böylece pratik ve uygulamalı bir bilgi sağlayan bu tez, hem akademisyenler hem de tekstil dünyasındaki profesyoneller için faydalı olacaktır.Anahtar Kelimeler: Kalite, Kalite Fonksiyon Yayılımı, İç Müşteri Memnuniyeti
dc.description.abstractIn this thesis, Quality Function Deployment was assigned as a methodology for converting customer requirements and expectations into quality standarts. The paper suggests an approach which is integrating SERVQUAL into QFD to set the success factors to improve quality in the textile industry. A textile company, within the city of Istanbul in Turkey was selected as the sampling frame. A SERVQUAL-type of questionnaire was used and 32938 questionnaires were distributed both manually and online and 24551 of them were received. Usable responses were 24551, comprising a response rate of 77,31% percent at the company level. From the results of the QFD application it is seen that internal customer focus has the highest weight score meaning that when internal customer focus is improved, there will be almost 12% of improvement in the internal customer satisfaction. Secondly, improvements in technical requirements of politeness and process communication will have a 9% impact on internal customer satisfaction. This thesis as a first attempt to applying this integrative approach to a different sector and thus offering practical and applied information, it will be useful for both academicians and professionals in the textile business.Keywords: Quality, Ouality Function Deployment, internal customer satisfactionen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleInternal customer satisfaction improvement using QFD technique
dc.title.alternativeKFY kullanarak iç müşteri memnuniyetinde iyileştirme yapmak
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmQuality function deployment
dc.subject.ytmCustomer satisfaction
dc.subject.ytmImprovement
dc.subject.ytmInternal customer
dc.subject.ytmCustomers
dc.identifier.yokid10001230
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKADİR HAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid331948
dc.description.pages49
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess