Observing art workshops in İstanbul Modern Museum as an informal learning environment for children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzeler sadece tarihi eserleri muhafaza eden veya dokunulması yasak olan sanat eserlerini sergileyen mekanlar değildirler. Müzeler, aynı zamanda eğitim alanında hizmet verebilir ve informal öğrenme ortamlarından biri olarak kabul edilebilir. Müzeler eğitim imkanı sağladıklarından beri, okul öncesi ve okul çağındaki çocukları da göz önünde bulundurmaya başlamışlardır. Her ne kadar `eğitim` dendiği zaman akla gelen ilk şey formal öğrenme olsa da, eğitim programları sadece okulda işlenen konularla sınırlı değildir. Çocuklar, sanat, doğa veya bilim alanlarında yeni şeyler öğrenirken, aynı zamanda da öğrendiklerini uygulayabilirler. Bu çalışma, çocukların sanat atölyelerindeki informal öğrenme tecrübelerini onların davranışları üzerinden anlamayı hedeflemektedir. İstanbul Modern Müzesi'nde yürütülen vaka çalışması sonucunda, 7 ve 12 yaşları arasındaki çocuklara yönelik beş ayrı sanat atölyesi gözlemlenmiştir. İki saatlik her bir atölyede, on beş dakikada bir gözlem periyodu gerçekleşmiştir. Her bir gözlem periyodu, gözlem çizelgesi doldurma, not alma ve fotoğraf çekmeyi kapsamaktadır. Çocukların davranışları atölyelerin parçası olarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizlerin sonucunda, 1) öğrenme aşamasındayken daha çok kontrol sahibi olan çocukların aktif katılım ve odaklanma seviyelerinin yükseldiği, 2) çocukların en çok üretim aşamasında aktif katılım sağladıkları, 3) kağıt, boya, kalem gibi el işi malzemelerinin çocukların performansını olumlu yönde etkiledikleri tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Informal Öğrenme Ortamları, Müze Eğitimi, Sanat Atölyeleri, Çocuklar, Gözlem, Vaka Çalışması Museums do not only preserve artifacts based on historical events or exhibit unique artworks that is forbidden to touch, but also provide educational settings that are regarded as informal learning environments. Since the educational opportunities have become prominent, museums started to consider pre-school and school-age children. Although `education` is generally associated with formal learning, education programs are not only limited to school-based subjects. While children can learn new things about art, nature or science, they can also practice what they learn at the same time. This study aims to understand informal learning experiences of children at art workshops designed for them, by observing their behaviors. A case study conducted at Istanbul Modern Museum including five different art workshops for children between the ages of 7 and 12 were observed. Workshops were two hours long and every fifteen minutes an observation cycle initiated. An observation cycle was consisted of filling observation charts, taking notes and photographs. Children's behaviors were evaluated as part of the workshops based on their focus and activity levels. As a result of the analyses of five workshops, it was discovered that 1) when children had more control while they were learning, their active participation and focus levels increased 2) children actively participated mostly at the production process, 3) handicraft materials such as paper, paint and pencil, positively affected the performance of children. Keywords: Informal Learning Environments, Museum Education, Art Workshops, Children, Observation, Case Study
Collections