Sex, silence and isolation: Wharton`s entrapped women
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Transatlantik bir yazar olarak Edith Wharton, 75 yıllık yaşamı boyunca gerek Amerika'da gerekse diğer ülkelerde emsali görülmemiş sosyal, ekonomik ve politik değişimlere tanık olur. Gününün sorunları ile yakından ilgili bir birey olarak Wharton eserlerinde, bu değişimin kentsel ve kırsal toplumun - hem kendisinin de ait olduğu New York yüksek sınıfı hem de kırsal New England kasabaları olmak üzere - farklı kesimleri üzerindeki etkisini ele alır. Bu tezin amacı, Wharton'ın Ethan Frome, Summer ve The House of Mirth isimli romanlarında geleneksel cinsiyet rollerinin ve ekonomik olarak erkeklere bağımlı olmanın yarattığı yalnızlık ve sosyal sıkışmışlık içinde kalan kadın karakterleri incelemektir.Tezin ilk iki bölümünde, anlatıda söz sahibi olmayan, birbirlerine rakip olacak şekilde tanıtılan Zeena Frome and Mattie Silver ele alınmaktadır: Gilbert ve Gubar'ın kavramsallaştırmasına göre Zeena bir canavar, cadı ve deli bir kadındır; Mattie ise bir melek. Oysa ki her ikisi de eşit derecede geleneksel rollere hapis olmuş ve ekonomik olarak tek bir erkeğe, Ethan Frome karakterine bağımlı kalmış olan kadınlardır. Üçüncü bölümde, Wharton'ın Summer isimli romanının başkahramanı Charity Royall ele alınır. Buna göre, Charity hem North Dormer gibi küçük bir kasabaya hapis olduğu için hem de üvey babasına ekonomik olarak bağımlı olduğu için mutsuz genç bir kızdır - romanın sonunda Charity üvey babası ile evlenecektir. Son bölümde ise, The House of Mirth'ın başkahramanı Lily Bart'ın yalnız başına hayatta kalma mücadelesi ve New York yüksek sınıfının yozlaşmış değerlerine nasıl hapis olduğu gösterilmektedir: Zenginlik ve güzelliğe verilen aşırı önem bireylerin yaşamını derinden etkilemekte ve şekillendirmektedir. Wharton eserlerinde toplumsal kural ve değerlerin bireylerin hayatlarını nasıl kısıtlayıp onları biçilmiş rollere hapis ettiklerini yansıtır ve aynı zamanda da, söz konusu romanlarını mutsuz ve şoke edici bir sonla bitirerek, yaşamın beklenmedik trajedileri ile güvenilmez taraflarına dikkat çeker. Wharton'un romanları göründüğünden daha karmaşık ve kafa karıştırıcıdır: Yapısöküm kuramının tekniklerinden faydalanarak, bu tez metinlerin içinde birden fazla anlamın gizli, gömülü olduğunu öne sürmektedir. Wharton'un eserlerini yazarken tam olarak hangi anlamı aktarmak istediğini tahmin etmek oldukça güçtür ancak farklı yorumlara açık sonlar yaratarak yorumu hem çağdaşı hem de gelecekteki okuyucuya bıraktığı söylenebilir. Pek çok feminist eleştirmenin de belirttiği gibi, okuyucunun emin olabileceği tek şey; Wharton'un 19.yy Amerikan toplumunda kadınların erkeklere hizmet etmek üzere yetiştirildiği ve yaşamlarını bir dizi kısıtlamalar ve beklentiler çerçevesinde geçirmek zorunda oluşlarına yönelttiği eleştirisidir.Anahtar Kelimeler: Seks, yalnızlık, sessizlik, güvenilmez anlatıcı, geleneksel rollere hapsolmuş kadınlar, yapısökümcülük, feminist yaklaşım, Amerikan Yaldızlı Çağı'nda toplum, ekonomik bağımlılık, ensest, evlilik. As a transatlantic writer, Edith Wharton witnessed unprecedented social, economic and political transformations both in America and in the world at large. Deeply concerned with the issues of her day, Wharton produced fiction about the effects of change at all levels of society - not only the upper - class New York society, of which she herself was a member, but also that of New England villages. This dissertation analyzes female characters in the novels of Edith Wharton - Ethan Frome, Summer and The House of Mirth - that suffer from isolation and social entrapment as a direct result of the traditional gender roles imposed on them as well as of their financial insecurity and economic dependence on men. The first two chapters focus on the two female characters, Zeena Frome and Mattie Silver, who are not only marginalized but also presented as rivals – in Gilbert and Gubar's terminology, Zeena is a monster, a witch or a madwoman while Mattie is an angel although they are equally trapped and powerless in their dependency on the single male figure, Ethan Frome. In the next chapter, I focus on Charity Royall in Summer who feels miserable because of her entrapment in a small village like North Dormer and of her forced dependence on her foster father Lawyer Royall, who becomes her husband in the end. In the final chapter, I demonstrate how Lily Bart in The House of Mirth is entrapped by isolation and the false values of the upper-class New York society: the extreme emphasis on wealth and beauty, the two dominant forces shaping and affecting individual lives deeply. Reflecting on how social norms and codes restrict individuals and set boundaries for their roles, Wharton comments in her fiction on the tragic unpredictability and insecurity of life, which comes especially in the form of the unhappy and shocking endings of her novels. One can argue that her fictional world is more complex and confusing than it looks on the surface. Drawing techniques from deconstruction, this dissertation discusses that there are various meanings inherent in the text: one cannot easily guess which one Wharton intended to convey but Wharton grants the reader a lot of latitude, and so her novels, especially their endings, are open to many interpretations. Yet, as many feminist scholars have also noted, one can only be sure of Wharton's severe critique of the limitations and expectations placed on women who are raised to become nothing more than domestic servants and companions for men in nineteenth-century American society.Key words: Sex, isolation, silence, unreliable narrator, traditional women roles,social entrapment, deconstruction, feminist approach, the Gilded Age society in America, financial dependency, incest, marriage .
Collections