Show simple item record

dc.contributor.advisorArıkan, Arda
dc.contributor.advisorAltunkaya, Fuat
dc.contributor.advisorSaraç, H.Sezgi
dc.contributor.authorGülten, Duygu
dc.date.accessioned2020-12-04T08:01:02Z
dc.date.available2020-12-04T08:01:02Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/63938
dc.description.abstractDeneysel bir çalışma olan bu tez, şarkıların ve bunlara dayanarak Nörolinguistik Programlama ilkelerine ve tekniklerine göre hazırlanmış sınıf içi etkinliklerin, çocuklara yabancı dilde kelime öğretimine etkilerini araştırmaktadır. Bu amaçla, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinden oluşan iki grupla deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Kontrol grubundaki öğrencilere, kelime öğretimi geleneksel metot ve tekniklerle yapılırken deney grubunda şarkı ve Nörolinguistik Programlama ilkelerine ve tekniklerine göre hazırlanmış sınıf içi aktiviteler kullanılmıştır.Her uygulamadan bir hafta sonra, kullanılan yöntemin ve materyallerin etkilerini gözlemleyebilmek amacıyla, her iki grubu da toplam dört tane son-test uygulanmıştır. Uygulama sırasındaki öğretim, kullanılan aktivite ve tekniklerin öğrenciler üzerindeki etkilerini ve öğrencilerin bunlara tepkilerini gözlemleyebilmek amacıyla videoya alınmış ve uygulama bitiminde öğrencilerin görüşlerini almak amacıya görüşmeler yapılmıştır.Çalışmanın sonuçları, şarkıların ve Nörolinguistik Programlama ilkelerine ve tekniklerine göre hazırlanmış sınıf içi etkinliklerin, öğrencileri büyük ölçüde motive ettiğini ve bütün aktivitelere aktif bir şekilde katıldıklarını ve öğretilen kelimeleri rahatlıkla hatırlayabildiklerini göstermiştir. Ayrıca, bulgular deney grubundaki öğrencilerin, uygulanan son-testlerde, kontrol grubundakilerden daha yüksek puan aldıklarını da göstermiştir. Bu da kelime öğretimi için kullanılan şarkıların ve Nörolinguistik Programlama ilkelerine ve tekniklerine göre hazırlanmış aktivitelerin, çocukların İngilizce öğrenirken kelime hatırlama becerilerini geliştirdiği ve katkı sağladığı yönünde yorumlanabilir.
dc.description.abstractThis thesis is an experimental study that investigates the impacts of songs, as well as classroom activities applied using songs, which have been prepared in the light of Neurolinguistic Programming principles for teaching vocabulary to young learners in ELT in primary schools. To this end, the experiment was carried out with two groups of fifth grade primary school students. The students in the control group were taught the vocabulary in the treatment using the traditional methods and techniques suggested in the course-book, without using any songs or other supplementary materials. However, the experimental group was instructed through the use of songs which were employed to teach the new words through NLP techniques and principles.A week after each session, a post-test was administered to both the control and experimental groups to observe the effects of the treatment and the differences in the test scores of the students in the control group and the experimental group. The instructions during the treatment were also video-recorded in order to later observe the reactions of the students to the activities and techniques used. At the end of the experiment, a follow-up interview was carried out with the students in order to learn how they felt during the activities and whether they enjoyed the classes.The results revealed that the use of songs, together with the other activities that were applied in the light of NLP, motivated the students to a great extent, so that they participated in the exercises actively and looked forward to seeing the next; and they could remember the meanings of the words taught. The findings also showed that the students in the experimental group received higher marks than those in the control group, by which it can be concluded that songs and activities prepared according to NLP principles and techniques improved vocabulary retention of YLs while learning English.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleEvaluating the efficiency of nlp applications for the teaching of english vocabulary of young learners: Adapting songs
dc.title.alternativeÇocuklara ingilizce kelime öğretiminde NLP uygulamalarının etkililiğini değerlendirme: Şarkıların uyarlanması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.subject.ytmNeurolinguistic programming
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmForeign language education
dc.identifier.yokid445283
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAŞKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid370436
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess