Taşımalı ilköğretim uygulamasının değerlendirilmesi (Balıkesir örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 1989-1990 öğretim yılından itibaren 'Taşımalı İlköğretim` uygulaması başlatılmıştır. Bu uygulama ile nüfusu az olan küçük yerleşim birimlerindeki öğrencilerin en yakın ve merkezi konumdaki bir ilköğretim kurumuna günübirlik araçlarla taşınarak eğitim öğretimlerini sürdürmeleri sağlanmaktadır. Balıkesir, uygulamasının ilk olarak başlatıldığı 8 il içerisinde yer almıştır. 1994- 1995 öğretim yılında uygulamanın kapsamı 57 ile çıkarılmıştır. Taşımalı ilköğretim, birleştirilmiş sınıf sisteminden bağımsız sınıflara geçişi sağlamaktadır. Bu çalışmada Balıkesir ilindeki uygulamanın kapsamı, eğitim-öğretim açısından taşınan öğrencilerin etkilenme durumu ile merkez olarak seçilen kurumların uygulamaya yönelik yeterliliğinin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Uygulamanın değerlendirilerek sorunlarının tespiti ve çözüm önerilerinde bulunma bu alanda yapılacak çalışmalara ışık tutması açısından önemli bulunmuştur. Balıkesir ilinde 1995-1996 öğretim yılında 89 taşıma merkezi olup, bu merkezlerin 30'u örneklemi oluşturmuştur. Uygulamaya ilişkin Balıkesir Milli Eğitim Müdürlüğü ve Milli Eğitim Bakanlığı'ndan edinilen bilgi ve belgeler ile ulaşılabilen kaynaklar değerlendirilmiştir. Ayrıca geliştirilen veri toplama aracı ile taşıma merkezlerinde bulunan sınıf öğretmenleri, yöneticiler ve bu okulları denetleyen müfettişlerin uygulamaya ilişkin görüşleri alınmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucu; taşınan öğrencilerin eğitim-öğretim açısından olumlu etkilendikleri, ancak taşıma merkezi olan okulların fiziki yönden, eğitim araç-gereçleri yönünden yetersiz durumda oldukları, taşınan öğrencilerin beslenme problemlerinin olduğu, Milli Eğitim Müdürlüğü ve Valilikçe bu konularda gereken desteğin sağlanamadığı görülmüştür. Uygulamanın etkin bir şekilde yürütülebilmesi için eğitim ortamlarının iyileştirilmesi, taşınan öğrencilerin beslenmeleri konusunda ödenek tahsis edilmesi ve Bakanlık-Valilik-Mili Eğitim Müdürlüğü arasında sağlıklı bir koordine sağlanması gerekmektedir. Ayrıca benzer çalışmaların diğer illerde de yapılmasında yarar görülmektedir. Abstract Transportatıonai primary education` was put into practice by the Ministry of Education since 1989-1990 educational year. By this, students in small districts, with Low-densed population, are carried to the nearest central-positioned primary schools by daily buses for their education. Balıkesir was one of the eight cities at the first attempt. In 1994-1995 Educational year 57 cities were included. The transportational education enables the transfer of independent classes from conbined anes. The inclusion of this attempt in Balıkesir was aimed at the evaluation of the interaction of these moved students and also the efficiency in practice in the schools that are chosen as central, depending on the teachers', school administrators and inspectors' opinions. By the evaluation of this attempt, establishing the problems and presently suggestion solutions will be of great importance to the studies in this field. There were 89 transportational centres in Balıkesir in 1995-1996 educational year and 30 number of these are served as a model. The sources via the knowledge and the documents that were obtained from Balıkesir educational office and the ministry of education have been utilized. Besides, the class teachers', school administrators and inspectors' opinions have been esteemed by an improved data collection bank. According to the results of the evaluated data, it has been observed that the students have interacted positively as regard to education; but it has been observed that these schools are physically inadequate and inefficient in regard to equimpment. Although students have got nutrition problems, the educational office and the governing office are not interested in these. In order to put this attempt into force effectively it is necessary to improve the educational atmosphere, to assign an allowance to the students' nutrition and to create a regular and a serious co-ordination between the ministry of education, the governing office and the educational office. Besides, it will be necessery and useful to have such similar studies in other cities.
Collections