Sosyal bilgiler dersinin genel amaçları, ünite hedefleri, içeriği ve eğitim durumlarının eğitim akımlarına göre öğretmen görüşleri açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada, öncelikle Sosyal Bilgiler dersini eğitim akımlarının ölçütleri açısından değerlendirebilmek için uygun bir ölçüt geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla alan uzmanlarıyla görüşme ve anket yapılarak; eğitim felsefesinin temelini oluşturan daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık akımlarının Özelliklerine göre bir ölçüt hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçüt ekler kısmında sunulmuştur. Ölçütler çerçevesinde hazırlanan anket ile elde edilen öğretmen görüşlerine göre; Sosyal Bilgiler dersinin genel amaçları, hedef ve hedef davranışları, içerik ve eğitim durumları dört felsefi akım çerçevesinde değerlendirmeye çalışılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerine göre, Sosyal Bilgiler dersinin genel amaçlarında daimicilik ve esasicilik akımları daha etkilidir. İlerlemecilik ve yeniden kurmacılık akımlarının etkisi oldukça düşük oranlardadır. Hedef davranışlarda yine daimicilik ve esasicilik akımları daha etkili olmuş, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık akımları ise daha az etkili olmuştur. İçerik öğretmenlere göre, en fazla daimicilik akımından etkilenmiş, ilerlemecilik, esasicilik ve yeniden kurmacılık akımları da yakın değerlerde etkili olmuştur. Ancak, burada dikkati çeken husus özellikle `Türkiye Tarihi` ünitesinin içerik açısından hiçbir eğitim akımının ölçütünü içermemesidir. Öğretmenlerin değerlendirmelerine göre, eğitim durumlarının düzenlenmesinde esasicilik akımı en fazla etkili olmuş, daimicilik, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık akımları da birbirine yakın oranlarda etkili olmuştur. Bütün bu veriler birlikte ele alındığında ise, öğretmenlerin görüşlerine göre Sosyal Bilgiler dersinin genel amaçları, hedef ve hedef davranışları, içerik ve eğitim durumlarının belirlenmesinde temel olarak daimici ve esasici görüşler etkili olmuştur. IV ABSTRACT This research primarily aims to develop appropriate criteria for the evaluation of the Social Sciences lesson in terms of trend of educational philosophy. For this purpose, a criterion has been prepared with respect to the educational philosophy-the basis of which is formed by the trends; perennialism, essentialism, progressivism, and reconstructuralism- by applying some questionnaires and negotiating and consulting with the experts of the field. The criterion prepared is presented in the appendix. General purposes, objectives and behavioral objectives, content, and learning opportunities of the social sciences lesson has been scrutinized thoroughly in accordance with the teachers' ideas. After the interpretations over the result of the questionnaire, teachers found the trends of perennialism and essentialism more effective according to the criteria of the educational philosophy in the part of general purposes. In this part, progressivism and reconstructuralism are observed to have rather less effect. Perennialism and essentialism also have been found effective in the appreciation of behavioral objectives; whereas progressivism and reconstructuralism are regarded to have less effect. In terms of appreciation of the content, the most effective trend is observed as perennialism, and the effect of the trends of progressivism, essentialism and reconstructuralism are observed to have a close value to that of perennialism' s. Yet especially the units of `Turkish History` has been an attention taking point in terms of content since their content lack the criteria of any education trend. In their point of view of appreciation of the learning opportunities, essentialism has been regarded as the most effective one; the others-progressivism, perennialism and reconstructuralism -have been found to have closer effects among each others. By considering all those data together, in the point of view of teachers', perennial and essentialist sights have been basically accepted most in the curriculum design of the lesson of Social Sciences.
Collections