Polis okullarında yapılan hizmet öncesi eğitimin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada : Polis Okullarında Yapılan Hizmet Öncesi Eğitimin Değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşabilmek için: 1. Polis adayları, polis okullarına nasıl seçilmelidir? 2. Polis okullarında okutulan dersler önem derecelerine göre nasıl sıralanır.? 3. Polis okulu programlarında yer alması istenen ek dersler nelerdir ? 4. Polis okullanndaki eğitim ve öğretim faaliyetleri nasıl olmalıdır ? Sorularına cevap aranmıştır. Betimsel nitelikte olan bu araştırmada anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu, emniyet teşkilatında görev yapan daire başkanı, il emniyet müdürü, polis okulu müdürü, polis okulu müdür yardımcısı, polis okulunda görevli öğretmen emniyet müdürü ve şube müdürlerine uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre : 1. Polis adaylarının polis okullarına, okullarda göreceği konular ile iigiii (polislik mesleğinin teorik konulanna yönelik) çoktan seçmeli sorularla seçilmesi gerektiği, 2. Polis okullarında okutulan dersler arasında en önemli dersin silah bilgisi ve atış dersi olduğu, 3. Yabancı dil dersinin polis okulu programlarında yer alması istenen ek derslerin başında bulunduğu, 4. Avrupa'da olduğu gibi polis okullarında görev yapan eğitici personel, konularında uzman kişilerden seçilmesi gerektiği belirlenmiştir.Araştırma sonuçlan doğrultusunda getirilen öneriler şu şekilde özetlenebilir : 1. Türkiye'deki polis okullarının eğitim süresi özellikle Avrupa ülkelerinin standartlarına yükseltilmelidir. 2. Nitelikli ve yetenekli adayların seçilmesi için polis okullarına alınacak adaylarda eğitim seviyesine ilişkin standartlar (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi'nden belli bir puan alma ) getirilmelidir. 3. Son derece zor şartlarda çalışan polisin psikolojik bakımdan güçlü olması gereklidir. Bu amaçla polis okullarına alınacak öğrencilere psikolojik testler uygulanmalıdır. 4. Polis adayları; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor(devinişsei) giriş davranışlarını ölçen geçerli ve güvenilir ölçme araçlarıyla polis okullarına seçilmelidir. 111 ABSTRACT İn this research, the evaluation of the Pre-Service Education applying in police schools has been aimed in terms of the educational process. In order to reach this goal it has been tried to find solutions for the following questions: 1. How will the police candidates be selected for the police school ? 2. What is the category of importance degree of the subjects at police schools ? 3. What are the required additional subjects that should have a part in school curriculum ? 4. How must the teaching and training principles be the police schools ? In this unique study we try to get answers to these questions. Questionnaire technique has been used in this descriptive research. The questionnaire form which is developed by the researcher himself has been applied to the administrator of division, the director general of the public security and to the staff of the police school; i.e. to the headmaster, the cc-director, the teacher-director of public security and the heads of the sections. According to the results of the research it has been cleared that: 1. The police candidates should be chosen by applying multiple choicequestions relating to the theoretical subjects of the profession of policeman ship, 2. The most important subject of all the courses at school is the science of gunning and shooting, 3. Foreign language is the leading lesson among the additional subjects desiret to be employed in the curriculum of police schools,3. Foreign language is the leading lesson among the additional subjects desiret to be employed in the curriculum of police schools, 4. Europe, the teaching staff is pointed out to be selected from the specialists in their academic fields. The suggestions to the results of the research can be summarized as follows : 1. It essential to be strong psychologically for a policeman, who works under extremely difficult circumstances. For this reason pyschological tests should be put into practice the students who will be taken for police schools. 2. The educational period of police schools in Türkiye is to be exalted to the level of European countries standards. 3. For the police training, the methods of ` based on fiction learning ` and ` active education ` shoold be used but these fictions shoold be interesting and appealing. 4. Well-qualified students should be taken to police schools and the only required feature seeking for the police officials must be ` quality `. 5. For the candidates who will be employed the police schools and that they must be well-qualified and capable ones, standarts relevant to educational level should be taken into account ( i.e. a certain degree from the student selection and placement center ).
Collections