Id-entity in question: Turkish touch in design in `ilk` in Milano
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, tasarımda Türk tarzının kuruluş ve temsilini, 2007 Milano Tasarım Haftası kapsamında gerçekleştirilen `İlk' in Milano sergisi örneği üzerinden incelemektedir. Bu doğrultuda öncelikle, ulusal kültür ve kültürel kimliğin endüstriyel tasarım pratiğini nasıl şekillendirdiği ayrıca bu kavramların ürünlerin kültürel anlamlarını nasıl etkilediği ortaya konmuştur. Daha sonra sergi, Türk-lük algısına ilişkin yapıyı açıklamak üzere, söylem düzeyinde ele alınmıştır. Son olarak sergideki ürünlerde Türklüğün nasıl kullanıldığı ve ifade edildiği incelenmiş ve örneklenmiştir. This study analyzes the construction and representation of Turkish style in design through the discourse of `İlk? in Milano, an industrial design exhibition which took place within the Milan Design Week of 2007 with the theme ?Turkish touch in design.? Within this context, first of all, the ways that the notions of national culture and cultural identity inform industrial design practice and impose cultural meaning upon products are elucidated. Then the discursive territory of the exhibition is analyzed so as to explicate the framework that is drawn for Turkish-ness. Finally, the ways that Turkish-ness is utilized and expressed through industrial design products within the exhibition are analyzed and exemplified under specific strategies of appropriation of cultural identity.
Collections