Motifs in contemporary Turkish textile designs influenced by Ottoman court fabrics in 16th century
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 16.yy Osmanlı saray kumaşları ve bu kumaşların motiflerinin çağdaş Türk tekstil tasarımında etkilerinin araştırılmasını kapsamaktadır. Osmanlı İmparatorluğu'nun gücünü ve görkemini yansıtan Osmanlı saray kumaşları teknik ve sanatsal açıdan bir sembol haline gelmişti. 16. Yüzyılda, saray kumaşları en parlak dönemini yaşamış, dokuma malzemeleri ve tasarım çeşitliliği açısından dünya tekstilinde önemli bir rol oynamıştır. Bu kumaşlar incelendiğinde karşımıza; Çatma, Zerbaft, Seraser, Serenk, Atlas, Kutnu ve Hatayi adı verilen kumaşlar çıkmaktadır. Bu kumaşların en önemli özellikleri, ham ipekten oluşmaları, bunlardan bazılarının altın ve gümüş ipliklerle dokunmaları ve kendi içinde eşsiz motiflere sahip olmalarıydı. Günümüzde, tekstil pazarında büyümeyi ve söz sahibi olmayı isteyen birçok ülkeler kendi köklerine dönmeye başladılar. Bu ülkelerin hedefleri farklılığı yakalamak ve kendi kültürel kimliklerini tanıtmaktır. Son zamanlarda, Türk tasarımcılar tasarım kimliklerini aramaya başlamışlar ve kendilerini ifade etmenin yolunu bulmaya çalışmışlardır. Bu kimlik içerisinde Türk kültürünü aramaktadırlar. Bazı tasarımcılar bu kaynakları Osmanlı mirasında bulmuşlar ve tasarımlarında kullanmaya başlamışlardır. Bu çalışmada Osmanlı saray kumaşlarının motiflerini kullanan günümüz tasarımcılarının ilk önce tüm dallarda daha sonra ise tekstil tasarımına odaklanarak incelenmektedir. Bu incelemenin sonunda, baskı tasarım teknikleri kullanılarak yeni bir kumaş koleksiyonu hazırlanmakta ve bu çalışmanın sunumuyla proje tamamlanmaktadır. This study includes the investigation of Ottoman court fabrics in 16th century and its motifs? reflections in all contemporary Turkish designs. Ottoman court fabrics which reflect brilliancy and power of the Ottoman Empire had become a symbol in terms of technical and artistic richness. Court fabrics were lived their most powerful period in the 16th century and had been played an important role in the light of the variety of weaving materials and designs in the world of textile. When these fabrics are examined, we encounter fabrics named Çatma, Zerbaft, Serase, Serenk, Atlas, Kutnu and Hatayi. Some of the important features of court fabrics are made up of raw silk and weaved gold and silver threads, and they have unique motifs within themselves. At present, many countries which desire to grow and come into prominence in the textile market have turned to their cultural roots. The aims of these countries are to capture the diversity and introduce their own identity. In recent years, Turkish designers have been in search of design identity, and they have been trying to find a way to be able to express themselves. They are looking for Turkish culture within this identity search. Some designers have found these sources being inspiration by Ottoman heritage. They have begun to use these sources in their designs. In this thesis, the way in which Ottoman court fabrics are used by today?s designers will be examined in all design branches and then by focusing on textile designs. At the end of this examining a new fabric collection to be used in home-textile will be created using print design techniques on fabrics. With the submission of these works the project will be completed.
Collections