Visual constructions of identity in ECOC 2010: The ambiguous status of Istanbul
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti görsel temsilini, Avrupa kimliği veAvrupa Kültür Başkentleri'nin sembolik üretimi üzerinden analiz etmektedir. Bukapsamda, Avrupa Kültür Başkenti projesi, kent pazarlamasında festival ve özeletkinlikler çerçevesinde açıklanmıştır. Avrupa Kültür Başkenti, kültürel bir projeolmasının yanında ulus-devletlerin azalan egemenliğinde aidiyet duygusunu ortak kimliküzerinden yaratma amacıyla oluşturulmuş politik bir projedir. Görsel söylem üzerindenAvrupa kimliği göstergelerini belirleyebilmek için Avrupa Birliği'nin ve Avrupa KültürBaşkenti projesinin sembolik üretimi analiz edilmiştir. Son olarak, İstanbul'un birbiriyleçatışan Osmanlı / İslami kimliği ile Avrupalı kimliğini ortaya koymak amacıyla İstanbul2010 Avrupa Kültür Başkenti görsel temsiliyeti incelenmiştir. This study analyzes the visual representations of European Capital of Culture Istanbul2010 through European identity and symbolic production of European Capitals of Culture.Within this context, European Capital of Culture project is elucidated through citymarketing in terms of festivals and special events. European Capital of Culture is acultural but also a political project to create sense of belonging through common identityin declining sovereignty of nation-states. Here, the symbolic production of EU andEuropean Capital of Culture project is analyzed to identify indicators of European identityin visual discourse. Finally, the visual representations of ECOC Istanbul 2010 areanalyzed to uncover the clashing identities of Istanbul as European and Ottoman / Islamiccity.
Collections