Show simple item record

dc.contributor.advisorKip, Sema
dc.contributor.authorErdoğan, Emircan
dc.date.accessioned2021-05-08T07:53:32Z
dc.date.available2021-05-08T07:53:32Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/636193
dc.description.abstractMarka kişiliği, markaların konumlandırma ve farklılaşma süreçlerinde kullanılanetkili bir bileşendir. Çalışmanın uygulama kısmında Geuens, Weijters ve De Wulf(2009) tarafından geliştirilen marka kişiliği ölçeği marka kişiliklerini ölçmekamacıyla Apple ve Samsung markalarına uygulanmıştır. Katılımcıların büyükbölümü teknolojiyi takip eden genç kitle tarafından oluşturulmaktadır. Yapılananalizlere göre Samsung ve Apple'ın 2014 yılı akıllı telefon televizyonreklamlarından algılanan marka kişilikleri arasında önemli fark olduğugözlemlenmiştir. Sonuçlara göre Samsung ve Apple'ın reklamlarının algılanan markakişiliklerini etkilediği saptanmıştır.Anahtar kelimeler: marka, marka kişiliği, reklamcılık, Apple, Samsung
dc.description.abstractBrand personality is one of the most influential aspects of differentiation andpositioning for brands. This study uses a survey analysis that is based on the newbrand personality scale developed by Geuens, Weijters and De Wulf (2009) tomeasure Samsung and Apple's brand personalities through advertisements. Thesample of the study was defined as young people who are assumed to be keeping upwith the latest developments of technology. The analysis of the data collectedrevealed that there is a significant difference between perceived brand personalitiesof 2014 smartphone TV ads of Apple and Samsung. According to the results,advertisements influence perceived brand personalities of Samsung and Apple.Keywords: brand, brand personality, advertising, Apple, Samsungen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleThe impact of advertisements on consumer perception of brand personality: An analysis of Apple and Samsung smartphone advertisements
dc.title.alternativeReklamların marka kişiliği algısı üzerindeki etkileri: Samsung ve Apple akıllı telefon reklamları üzerine bir araştırma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMedya Ve İletişim Çalışmaları Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTelecommunication industry
dc.subject.ytmTelephone
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmAdvertisement analysis
dc.subject.ytmIdentity
dc.subject.ytmBrand
dc.subject.ytmBrabd identity
dc.subject.ytmBrand personality
dc.identifier.yokid10065015
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid381917
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess