Design thinking in business education: A case study perspective
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1950'li yıllar ile birlikte yaratıcılık tekniklerinin gelişimi paralelinde, tasarım odaklı düşünme (Design Thinking) kavramı da literatürdeki yerine almaya başlamıştır. 1960 ve 1970'li yıllarda ise, tasarımın farklı alanlarındaki metod ve teorileri anlatan kitapların yaygınlaşmasının beraberinde, tasarım odaklı düşünme yaklaşımından terim olarak bahsedilmeye devam edilmiştir. Bu tarihsel gelişim sürecindeki kilometre taşlarından biri ise, 1987 yılında Peter Rowe tarafından yayınlanan ve adı salt olarak Tasarım Odaklı Düşünme olan kitap olarak bilinmektedir. Mühendislik, mimarlık vb. disiplinlerdeki uygulamalarının yanı sıra, 21. yüzyıla geldiğimizde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı iş dünyası için de önemi artan bir ilgi merkezi haline gelmiştir. Firmalar, özellikle ihtiyaç duydukları inovasyonlarla ilgili gelişimleri ve farkındalığı destekleyecek dizayn-odaklı bir iş ortamı yaratılması konusunda tasarım odaklı düşünme yaklaşımından faydalanmayı uygun görmüştür. Dünyaca ünlü bir tasarım firması olan IDEO'nun CEO'su, tasarım odaklı düşünme yaklaşımının günümüz iş dünyası için hayati önemini vurgulayarak, iş dünyasına bu anlamda bir vizyoner olarak yön vermiştir. İnsanı merkezine alan ve inovatif problem çözme metodları konusunda farklı bakış açıları sunan bu yaklaşım, kısa zaman sonra eğitim ve öğretim alanına da entegre olmayı başarmıştır. İlk olarak, Stanford Üniversitesi'nde, yaygın olarak bilinen adıyla d.school'da, eğitim sistemine entegre edilen tasarım odaklı düşünme yaklaşımı, daha sonra dünyanın farklı yerlerindeki başarılı birçok üniversitenin kültürüne farklı metodlar yoluyla adapte edilmiştir. Tam da bu noktada bu tezin amacı, dünyadan ve Türkiye'den örnek okulları detaylı inceleyerek, farklı entegrasyon metodolojilerini ortaya çıkarmak ve bu yolla Türkiye'deki yüksek lisans düzeyindeki işletme eğitiminin dünya standartlarına ulaşması kapsamında tasarım odaklı düşünme prensipleri çerçevesinde bir yol haritası oluşturmaktır. Bu amaçla öncelikle, detaylı bir literatür taraması ile birlikte, tasarım odaklı düşünme yaklaşımına farklı bakış açıları incelenmiştir. Sonrasında, tasarım odaklı düşünme yaklaşımının işletme eğitiminde yeri ve işletme eğitimin sorunlarına bir çözüm olup olamayacağı da tartışılmıştır. Vaka çalışması analizi kapsamında ise, dünyanın en başarılı işletme okullarında tasarım odaklı düşünme yaklaşımının eğitim ve öğretim sistemine entegrasyonu sürecindeki farklı metodolojiler incelenerek; Türkiye'deki mevcut örneklerle karşılaştırılmıştır. Detaylı incelemeler göstermiştir ki, Türkiye entegrasyon sürecindeki yolun henüz çok başındadır. Türkiye'deki işletme eğitiminin tasarım odaklı düşünme perspektifinden dünya standartlarını yakalayabilmesi için ileri çalışmalar yapılarak; detaylı bir yol haritası belirlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Along with the developments of creativity techniques in the 1950s, the concept of design thinking began to take its place in the literature. In the 1960s and 1970s, the many books describing methods and theories in different areas of design continued to mention design thinking as a term as well. One of the milestones in this historical development process is known to be the book, `Design Thinking`, published by Peter Rowe in 1987. In addition to its applications in the disciplines such as engineering and architecture, in the 21st century, the design thinking approach has become an increasingly important focus of attention in the business world. Many firms found it appropriate to take advantage of a design thinking approach to creating a design-focused work environment that would support their development and awareness, particularly in the innovations they needed. The CEO of IDEO, a world-renowned design firm, has emphasized the vital importance of the design thinking approach in today's business world and, as such, has paved the way for the business world. This human-centered approach, while offering different perspectives on innovative problem-solving methods, soon became integrated into the field of education and training, as well. First, at Stanford University, commonly known as d.school, the design thinking approach integrated into the education system. Stanford was followed by many other prominent universities, which adapted the design thinking approach to their cultures of education. The primary aim of this thesis is to explore the different integration methods to formulate an appropriate model for integrating design thinking into business education in (under)graduate level in Turkey. This detailed examination is also expected to help develop a roadmap within the framework of design thinking principles in order to meet the world standards of business education at the graduate level in Turkey. For this purpose, firstly, with a detailed literature review, different perspectives on the design thinking approach are examined. Later, the position of design thinking approach in business education has been reviewed and the question whether design thinking could be a solution for problems in global business education or not has been discussed extensively. In case study analyses, different methodologies in the process of integrating design thinking into education and the education system in the world's most successful business schools are examined. These methodologies were also compared with selected universities in Turkey. Detailed studies have shown that Turkey's baby steps are still not sufficient to claim a significant development in the integration process. Also, further research is needed to determine a road map in order to approach the world-standard business education at graduate level in Turkey, from the perspective of design thinking at short notice.
Collections