Negotiation through design process: A research on negotiation strategies of freelance industrial designers in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzakere olgusu yalnız tasarım alanında değil, insan ilişkilerinin varolduğu her bağlamda kaçınılmaz bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak başarılı bir müzakerenin tasarım süreçlerine sistematik entegrasyonu ve farkındalığı hala yeni bir araştırma alanı sayılmaktadır. Başarılı bir müzakerenin tasarım iş tanımının oluşturulmasında tasarım çıktısına kadar önemli bir rol oynar. Buradaki sistematik müzakere algısı, gerek tasarım sürecinin gerek süreç çıktısının verimliliğiniartırmaktadır. Tasarım müzakeresi, kişisel / kurumsal çıkarların en akılcı biçimde algılanmasına da olanak vermektedir. Dolayısıyla bu durum, paydaşların bu alanda objektif hedefler doğrultusunda ve özgün bağlamlar çerçevesinde, kişisel profesyonel müzakere stratejileri geliştirmesine yol açar. Bu nedenle bu çalışma öncelikle, tasarım iş tanımı sürecindeki müzakere dinamiklerini irdelemek yoluyla, tasarımcının uzlaşma stratejilerini ele almaktadır. Özellikle, organizasyonların içseldinamiklerinden bağımsız çıkarlara sahip olan uzman, serbest endüstriyel tasarımcıların, kişisel stratejilere dair en objektif veriyi sağlayacağına karar verilmiş olup, bu örneklem grubu ile 10 derinlemesine-röportaj ve görüşmeler yapılmıştır. Analiz ve yorum süreçleri bireysel ve çapraz analizler doğrultusunda gerçekleştirilmiş olup bulgular, literatür ile kıyaslanmıştır. Bulgular, tasarımcıların sektörel varoluşunu sürdürmesi için bireysel çıkarlarına özellikle ortak sosyalstratejiler, bireysel taktikler ve sosyal / tasarımsal araçlar geliştirmesi gerektiğini göstermektedir. Stratejiler arası bulunan örüntüler, Türkiye bağlamındaki ortak sistem gerekliliklerin bir çıktısı olmaktayken, taktiksel ve araçsal çeşitlilikler ölçeksel ve sektörel değişkenlere göre şekillenen alt-bağlam gerekliliklerinin bir çıktısı olarak yorumlanmıştır. Negotiation emerges as an inevitable concept not only in design, but also in any context including human relationships. However, the systematical integration and awareness of successful negotiation into design processes is still considered a new research area. The implementation of this systematical negotiation, increases the efficiency of the design process as well as the design outcome. The design negotiation enables the formation of a comprehensive understanding towards thepersonal / corporate interests and values. This leads the stakeholders to generate personal negotiation strategies within a framework of objective goals and unique contexts. Therefore, this study primarily aims to unveil the designers' individual professional strategies through the design negotiation dynamics. In order to obtain objective data on the research questions of this study, 10 in-depth interviews and consulting sessions were made with Turkish expert, freelance industrial designers, forming an independent sample from organizations' internal dynamics. The analysis and interpretation process was made through individual and collective analysis, later to be comparatively discussed with literature. It was found that, the sectoral survival and sustainability of a designer required the protection of individual interests through developing specifically social common strategies, individual tactics and social / designerly tools for design negotiation. As a result, the strategy patterns found may be an outcome of the collective system requirements of Turkey as a context. In addition, the tactical and instrumental diversities may be a consequence of the sub-context requirements shaped by scalar and sectoral variables.
Collections