The question of national identity in Turkey: Reflections on TV series as popular cultural products
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, popüler televizyon dizilerinde resmi ideolojinin ve milliyetçiliğin yeniden üretilmesini ele almaktadır. Tez boyunca temel olarak son dönemde Türkiye'de yaşanan resmi ideolojideki değişim, yeni ulus inşası ve gelenek icadı göz önünde bulundurularak milliyetçiliğin popüler kültür ürünleri ile işlenişi incelenmiştir. Devletin resmi ideolojisindeki yaşanan değişim ile birlikte medyada yeni sahiplik yapıları ve içeriksel dönüşüm olduğu gözlemlenerek resmi ideolojinin ve milliyetçiliğin yeniden üretilmesi açısından son dönem televizyon dizilerinden İsimsizler (Kanal D), Söz (Star TV) ve Savaşçı (Fox TV) dizileri analiz edilmiştir. Yayınlanma tarihleri Mart – Nisan 2017 olan bu üç televizyon dizisinin incelenmesinde, niteliksel araştırma yöntemleri ve tematik analiz yönteminden faydalanılmıştır. Bu üç dizi içerikleri bakımından 'yeni' ideolojinin yansıması olduklarından gündelik yaşamın ve popüler kültürün parçası olan televizyon dizileri üzerinden milliyetçilik, yeni ulus inşası ve ideolojinin yeniden üretilmesi konuları, Türkiye özelinde ele alınmıştır. This thesis investigates the reproduction of the official statist ideology of Turkey and the theme of nationalism on TV series broadcast in Turkey. Throughout the thesis, the treatment of nationalism within popular culture products are examined with regards to the transformation of the official ideology in Turkey, new nation building processes, and the concept of the invention of tradition. The three TV series that are analyzed are, İsimsizler (Kanal D), Söz (Star TV) and Savaşçı (Fox TV), and they have started broadcasting in March – April 2017. In order to achieve an in-depth analysis of these three TV series and to be able to better understand the symbolic and discursive meanings within these products of popular culture, qualitative research methods and thematic analysis are used. These TV series are discussed with regards to the dispersing of nationalism in daily life via popular culture, new nation building and reproduction of ideology specific to Turkey. The thesis concludes by arguing that despite their innocent appearance, as products of popular culture, TV series function effectively in voicing and reproducing ideologies through latent and manifest messages.
Collections