9 ve 12 yaş grubu öğrencilerin yürütücü işlevleri ile şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada 9 ve 12 yaş grubu öğrencilerin yürütücü işlev becerileri ile şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemi 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul'un Sancaktepe ilçesinde 3., 4., 5. ve 6. sınıfa devam etmekte olan 105 kız ve 89 erkek toplam 194 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu, Wisconsin Kart Eşleme Testi ve Stroop Testi TBAG Formu ve Göka, Bayat ve Türkçapar (1995) tarafından geliştirilen Şiddet Eğilim Ölçeği kullanılmıştır.Katılımcılardan elde edilen veriler SPSS 23 (Sosyal Bilimler için İstatistik Programı) ile analize tutulmuştur. Araştırma ile elde edilen verilerle ilgili istatistikî çözümlemeler yapılmıştır. Çözümleme ve yorumlamalarda ortalama (x), standart sapma (ss), frekans, yüzde dağılımları, bağımsız grup t-testi, tek yönlü varyans analizi, post hoc tamhane's t2 , Pearson çarpım moment korelasyon katsayısı ve regresyon analizi gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır.Araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde, 9 ile 12 yaş arası öğrencilerin, yürütücü işlev bileşenlerinden olan bozucu etkiye direnç becerisinin yaş değişkenine göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. 9 yaş grubu öğrencilerin bozucu etkiye direnç becerilerinin 10 yaş, 11 yaş ve 12 yaş grubu öğrencilerinkine; 10 yaş grubu öğrencilerinin bozucu etkiye direnç becerilerinin 12 yaş grubu öğrencilerine; 11 yaş grubu öğrencilerin bozucu etkiye direnç becerilerinin 12 yaş grubu öğrencilerine göre daha yetersiz olduğu bulunmuştur. Yürütücü işlev becerilerinden olan bozucu etkiye karşı direnç becerisinin yaş ilerledikçe geliştiği bulunmuştur.9 ile 12 yaş arası öğrencilerin, yürütücü işlev becerilerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin şiddet eğilim düzeylerinin yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılaşamadığı bulunmuştur.Çalışmada öğrencilerin, pereverasyon yönelimi, kavram oluşturma, kurulumu sürdürme ve soyut irdeleme becerisi gibi yürütücü işlev becerileri ile şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kavram oluşturma, kurulumu sürdürme ve soyut irdeleme becerileri ile şiddet eğilimleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yani öğrencilerin kavram oluşturma, kurulumu sürdürme ve soyut irdeleme becerileri azaldıkça şiddet eğilimleri artmaktadır. Öğrencilerin perseveratif yönelimleri ile şiddet eğilimleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yani öğrencilerin perseveratif yönelimleri artıkça şiddet eğilimleri artmaktadır. Bu bulgunun ardından yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre öğrencilerin WCST Testi puanlarının şiddet eğilim puanlarındaki varyansın yaklaşık %30 'unu açıkladığı, anlamlı bir yordayıcı olduğu görüLmüştür. This study aims to determine the relationship between executive functions and violence tendency of students aged 9 and 12. The research sample consists of 194 3th,4th,5th and 6th grade school children, 105 girls- 89 boys, studying at Sancaktepe district of İstanbul, Turkey on 2018-2019 academic year. Data collection tools consist of Demographic Information Form, Wisconsin Cart Sorting Test, Stroop Test TBAG Form and Violence Tendency Scale developed by Göka, Bayat ve Türkçapar (1995).Collected data is analysed using SPSS 23.0. Mean (x), standard variation, frequency, percentage distribution, independent group t-test, one way anova , post hoc tamhane's t2, Pearson multiplier moment correlation coefficent and regression analysis test are used as statistical techniques.When the findings of the study were evaluated, it was found that 9 and 12 age group students resistance to interfering effect which from the executive function components differed according to the age variable. It was found that the 9 year old students resistance to interfering effect were more inefficient than their 10 , 11 and 12 year age group; 10 year old students resistance to interfering effect were more inefficient than their 12 year age group; 11 year old students resistance to interfering effect were more inefficient than their 12-year age group. It has been found that the ability to resist interfering effect from executive function components develops as age progresses.It was found that the executive function skills of 9 and 12 age group did not differ according to gender. It was found that the students' violence tendency levels did not differ according to age and gender.It was found that the relationship between executive function skills and violent tendencies, such as perseveration orientation, concept formation, continuation of installation and abstract thinking skills of 9 and 12 age group students, was significant. There was a significant negative correlation between conceptualization, installation continuity and abstract exploration skills and violence tendencies. Violence tendency decreases as students' ability to build concepts, maintain and abstract, and vice versa (or vice versa). A significant positive correlation was found between perseverative orientations of students and violence tendencies. In other words, as the perseverative orientations of the students increased, the tendencies of violence increased. According to the results of the regression analysis performed after this finding, the students' WCST Test scores explained that about %30 of the variance in the intensity tendency scores was a significant predictor.
Collections