Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; üniversite ve lise öğrencilerinde gittikçe yaygınlaşan problemli internet kullanımının, bu öğrencilerin yalnızlık düzeyleriyle ve esenlik halleriyle ilişkisini incelemektir.Bu amaç doğrultusunda cinsiyet, sınıf, yaş ve öğrenim zamanı değişkenlerine göre öğrencilerin problemli internet kullanımları, yalnızlık düzeyleri ve esenlik hallerinin anlamlı fark gösterip göstermediği sınanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Richard Davis (2001) tarafından geliştirilen ve Tutkun (2009) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `İnternette Bilişsel Durum Ölçeği'; Russell, Peplau ve Ferguson (1978) tarafından geliştirilen ve Demir (1989) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Ucla Yalnızlık Ölçeği' ve Adams, Bezner ve Steinhardt (1997) tarafından geliştirilen ve Memnun (2006) tarafından Tükçe'ye uyarlanan `Algılanan Esenlik Hali Ölçeği' kullanılmıştır.Ölçekler, 2009-2010 eğitim öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 572 öğrenci ve Susurluk Meslek Lisesi 1. sınıfta öğrenim gören 74 öğrenci olmak üzere toplam 646 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında frekans, yüzde, t-testi, Anova testi ve ilişki açısından analiz edilmiştir. Anlamlılık düzeyi .05 alınmıştır.Sonuç olarak; öğrencilerin internet kullanımlarının problemli olduğu, yalnızlık düzeylerinin orta seviyede olduğu ve esenlik hallerinin düşük olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin problemli internet kullanımları ile yalnızlık düzeyleri arasında pozitif yönde, problemli internet kullanımları ile algılanan esenlik halleri arasında ise negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur.Öğrencilerin problemli internet kullanım düzeyleri cinsiyet, yaş, sınıf ve öğrenim görülen zaman değişkenlerine göre anlamlı fark göstermektedir. Öğrencilerin yalnızlık düzeyleri arasında yaşlarına, öğrenim gördükleri zamana ve sınıfa göre anlamlı fark bulunmamıştır. Erkek öğrencilerle kız öğrenciler arasında anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin esenlik hali düzeyleri arasında sınıf ve yaşa göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Cinsiyete ve öğrenim gördükleri zamana göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. The aim of this research is that analysing the relation between the problemeatic internet usage of university and high school students which is becoming widespread more and more and the level of loniless and welness state of these students.For this purpose, according to gender, class, age and education types, problemeatic internet usage of students, their loniless and welness state level of them have been examined whether they diffentiated in a meaningful way or not. During the research, as data collection tool, Internet Cognitive State Scale developed by Richard Davis (2001), UCLA Loniless Scale developed by Russell, Peplau ve Ferguson (1978) and Welness State Scale developed by Adams, Bezner ve Steinhardt (1997) have been used.These Scales have been applied to 572 students studying at Balıkesir University Necatibey Education Faculty and 74 students studying Susurluk Vocational High School 1. class (Total Student Number is 646) in 2009-2010 education year. The acquiring data have been analysed in terms of t-test, frequency, percentage, Anova test and relation in SPSS packed programme. The level of meaningfulness have been accepted as .05.Consequently, It has been found out that the internet usage of students is problemeatic, the level of loniless of the pupils is medium and well-being state of them is low. It has been found a positive relation between the problemeatic internet usage of students and the level of loniless of these students but there has been a negative relation between problemeatic internet usage and welness states.It has been detected meaningful differecens related to internet usage of students in terms of class, cender, age and time. Between the loniless level of students, there is no meaningful difference in terms of class, time period and age. However, it has been found out a meaningful difference according to cender. Between the welness state level of students, there is a meaningful difference according to class and age. It has not been found out any meaningful difference according to gender or time period that they study.
Collections