Geopolitics of aviation, decision of a potential aircraft and economical modelling of a helicopter maintenance center in related region
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Havacılık endüstrisi, hava aracı üretimi, kullanımı, bakımı ve hava aracı üretimindegerekli sanayi ürünlerini içerdiği gibi en önemli unsur olan insanı da içindebarındırmaktaıdr. Havacılık, ülkeler arasında sosyo-kültürel bir köprü kurulmasınayardımcı olarak ticari ilişkilerin gelişmesine katkı sağlamaktadır. Farklı kültürdekiinsanları birbirine yaklaştırmaktadır. Üreticiler daha ekonomik, daha güvenli ve çevredostu araçlar üretip piyasada lider konuma gelebilmek için son teknolojiyi kullanarakbirbirleriyle rekabet etmeye çalışmaktadırlar. Ancak havacılık teknolojik altyapı dışındabirçok unsura bağlıdır. Bunların başında da uluslararası anlaşmalar, otoritelerin zorunlukıldığı düzenlemeler, emniyet ve çevre gibi ülkeler arası politikalar yer almaktadır.Burada jeopolitik önemli bir faktör olarak göze çarpmaktadır.Jeopolitik, ülkenin sahip olduğu siyasi coğrafya şartlarının komşularıyla ve diğerülkelerle olan ilişkilerine olan etkisini inceleyen bir bilimdalıdır. Bu açıdan bakıldığındauluslarası ilişkilerin önemi ön plana çıkmaktadır. İki ülke arasındaki siyasi ilişkilerhavacılığı da doğrudan etkilemektedir. Yıllara göre değişen turist sayıları bu durumaverilebilecek en güzel örneklerden biridir. Havacılığın özellikle nerelerde gelişeceğihangi bölgelerde yatırımların değer kazanacağı gibi hususlar beşeri faktörlerdendoğrudan etkilenmektedir. Bu yüzden havacılıktaki gelişmeleri, havayolu firmalarınınbüyümelerini, ülkelerin ekonomik kalkınmalarını, yeni açılacak tesislerin yerlerininbelirlenmesinin ve yatırım modellerinin oluşturulmasını jeopolitik unsurları düşünerekele almak daha mantıklı olacaktır. Belirlenen jeopolitik etkenler ve bunların düzenliolarak izlenmesi sayesinde gelecekte havacılığın ne yöne doğru gelişeceği, potansiyelpazarları önceden tahmin etmeyi mümkün kılacaktır. Havacılık endüstrisi incelenirkendiğer disiplinleri de ele almak daha doğru bir karar alma aşamasında yardımsağlayacaktır.Bir ülkenin coğrafik konumu, sahip olduğu iklimi, yeraltı kaynaklarına ve önemli geçişyollarına olan yakınlığını ifade etmektedir. Havacılık açısından baktığımızda ise en kısauçuş mesafesinde ulaşılabilecek şehir veya ülke sayısı havacılık endüstrisi açısındanönemini belirtmektedir. Çünkü havacılık açısından elverişli bir konumda olması oülkenin ekonomisine önemli oranda katkı sağlamaktadır. Havacılık endüstirisi özelliklegelişmekte olan ülkelerde ekonomik büyümede çok önemli bir rol üstlenmektedir.Turizm ve ekonomi açısından ülkeye faydaları, dünya ulaşım ağında yer edinmesinikolaylaştırmaktadır. Bu sayede sınırlar kalkmakta ve iş olanakları artmaktadır.Olanakların bu kadar fazla olması ve sektörün ekonomik boyutu düşünüldüğünde krizve savaş gibi havacılığı olumsuz etkileyecek etmenler nedeniyle saldırıya açık bir sektörolarak görülmekte, önemli yatırımların yapılmasını var olan bu belirsizlik nedeniylesekteye uğratmaktadır.Havacılık endüstrisi her geçen gün artan yolcu sayısıyla hızla büyümeye devametmektedir. Bu kadar fazla kullanıcıya yani yolcuya sahip bir sektör, bu yolcularınulaşımını, güvenliğini ve temel ihtiyaçlarını sağlayabilmek için de birçok insanaistihdam alanı yaratmaktadır. İstanbul Havalimanı gibi açılan yeni havalimanları da buistihdam alanlarına öncülük etmektedir. Yer hizmetlerinden tutun da güvenlikfirmalarına kadar pek çok farklı sektörde çalışana ev sahipliği yapmaktadır. Bakımmerkezleri tesislerini genişletmekte ya da daha fazla çalışan almaktadır. Artan dünyanüfusu da bu durumu etkileyen bir başka faktördür. Özellikle Asya bölgesindeki artantalep nedeniyle filodaki uçak sayıları da hızlı bir şekilde artmaktadır. Üreticilersiparişleri yetiştirmekte zorlanacak seviyeye gelmektedir. Bu sırada devam eden üretimsürecinde artan AR-GE çalışmalarının uygulamaya geçmesi diğer sektörlere oranla dahayavaş ilerlemektedir. İnsan faktörünün birinci sırada yer alması üreticilerin dahatemkinli hareket etmesine sebep olmaktadır. Bu da AR-GE yatırım maaliyetlerini vesürelerini artmaktadır.Dünyadaki lider üreticiler pazarlarını genişletmek ve daha fazla ülkeye hizmet etmekiçin pazarlama faaliyetlerine devam etmekte ve her geçen gün yatırım miktarlarınıartırmaktadırlar. Bu planlı büyümeler en az risk göz önünde bulundurularak yapılmayaçalışılmaktadır. Bu yüzden de detaylı bir fizibilite çalışması yapılması gerekmektedir.Bu sayede, yapılacak yatırım miktarı, modeli ve beklentiler belirlenmektedir. Bunun içinde özelllikle havacılık gibi ekonomik olumsuzluklardan çok hızlı etkilenen sektörlerdedinamik ve statik yöntemler kullanılmaktadır. Bu yöntemler sayesinde oluşulabilecekriskler minimumda tutulmaya çalışılmaktadır. Aynı zamanda yapılması planlananyatırımla alakalı geri ödeme süresi, kar miktarı ve bugünkü değeri gibi önemli verilereulaşım sağlanmaktadır. Statik yöntemler paranın zaman kavramını devre dışı tutarakbugün için bir senaryo oluştururkeni dinamik yöntemler paranın zamana bağlı birdeğişken olarak alıp daha realist bir yaklaşım sunmaktadır. Buradaki ana düşünceparanın geçen zaman içinde değerini kaybetmesi veya faiz oranları nedeniyle değeriniartırması olarak ele alınmaktadır.Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasıyla başlayan havacılık endüstrisi çeşitli nedenlerlesekteye uğrasa da günümüzde emin adımlarla yoluna devam etmektedir. Dünya'da liderşirketler arasına giren ASELSAN. TAI, TEI gibi kurumlar bayrak taşıyıcısı görevigörmektedir. Türkiye bugün kendi tankını, helikopterini, eğitim uçaklarını üretmeklekalmayan aynı zaman da bunu yabancı ülkelere ihraç eden bir ülke konumundadır.Yaptıkları ihracatla ülke ekonomisine büyük katkı sağlamaktadır. Aynı şekilde TürkHava Yolları, yurt içi ve yurt dışı sponsorluk anlaşmalarıyla adından sıkça söz ettirenmilli bir hava yolu firmasıdır. Ancak ülkemizde helikopter kullanımı diğer ülkelerekıyasla fazla yaygın değildir. Ulusal ve uluslararası birçok havalimanı bulundurmasınarağmen heliport sayısı yeterli seviyede değildir. Aynı şekilde helicopter sayısı dayetersiz kalmaktadır. Ancak farklı helikopter tiplerine bakım hizmeti veren birçok bakımkuruluşu mevcuttur. Dünya'da ise helikopter sektörü uçak sektörüne benzerilerlemektedir.Bu çalışmada, günümüz havacılık endüstrisinin durum tespiti yapılırken jeopolitik bilimdalının argümanları kullanılmaya çalışılmıştır. Havacılık endüstrisini önemli ölçüdeetkileyen faktörler araştırılırken bu faktörlerdeki değişimlerin izlenmesi sağlanarakturizm amacıyla operasyon yapılması planlanan hava aracı seçimi sırasında birmetodoloji oluşturulmuştur. Buna uygun olarak seçim sırasında önem verilen kriterlerbelirlenmiş ve hava aracı olarak Airbus Helicopters firmasına ait H130 (EC130) modelhelikopter seçimi yapılmıştır. Seçilen helikopter şirket tarafından satın alınmış veoperasyona başlamıştır.Seçilen helikoptere uygun olarak bir bakım merkezinin kurulması konusundamutabakata varılmıştır. Turizm faaliyetlerinin geçmiş yıllardaki veriler ve izlenen trendde göz önünde bulundurularak bakım merkezinin kurulacağı yer Bodrum, Muğla bölgesiolarak belirlenmiştir. belirlenen bölgede faaliyetlerin daha da artacağı yönünde tahminyapılmıştır. Disiplinler arası geliştirilen bakış açısı sayesinde daha sağlık bir seçimyapılması sağlanmıştır. Çevredeki rakip firma ve kabiliyet araştırması yapılmıştır.Türkiye içinde mevcut olmayan helikopter tipleri de eklenerek gelecek için hempiyasada lider olmak hem de farklı tipteki helikopterlerin ülkemize kazandırılması hedefolarak belirlenmiştir. Potansiyel bölgede kurulması planlanan bakım merkezinin hangikabiliyette hizmet vereceği saptanarak gerekli planlama ona göre yapılmıştır.Bu önemli yatırım için gerekli hazırlıklar, harcamalar ve bütçe belirlenerek gereklifizibilite çalışmaları yapılmıştır. Hangar, kullanılacak ekipman, çalışan maaşları, eğitimücretleri, yetki başvuruları ve diğer rutin harcamalar belirlenerek toplam yatırımmaliyeti hesaplanmıştır. Kazanç sağlayacak gelirler belirlenerek gelir modeli, tekseferlik ve rutin yıllık giderler için gider modeli ve başlangıç için gerekli ilk yatırımçalışması yapılmıştır. Projenin faydalı ömrü belirlenerek gerekli hesaplamalaryapılmıştır.Bu çalışmada, disiplinler arası bilgiler kullanılarak bir seçim ve yatırım kararı alınmasısırasında yol gösterecek farklı yöntemler anlatılmış, bir metodoloji oluşturulmuştur.Oluşturulan bu metodoloji ile potansiyel bölgedeki yatırım kararının doğruluğusaptanmıştır. Bakım merkezi faaliyetlerine başlamış ve Nisan 2019 tarihinde H130(EC130) tipinde helikopterin ilk yıllık bakımı tamamlanmıştır. The aviation industry is a business sector includes not only manufacturing but alsooperating and performing maintenance activities of all types of aircrafts. Manufacturersfocuse to produce more reliable, eco-friendly and fuel efficiency aircrafts with cuttingedgetechnology. However, commercial trade depends on other factors more thantechnologies. They adhere to international agreements with authorities and governmentregulations in terms of safety, security and environment.Aviation industry connects countries with various links such as cultural, social,commercial and political areas. Aviation removes the borders and creates links betweendifferent people, cultures and geographies. By means of these opportunities, aviationprovides worldwide transportation network for global tourism and business activities. Inthis perspective, because of the fact that aviation is vulnerable external factors like crisisand war that make difficult to perform investment in aviation, geopolitics become a keyfactor for aviation industry.Geopolitics is a science which examines the impact of political geography conditions onneighbors and their relations with other countries. Political relations between twocountries directly affects aviation. The number of tourists changing according to yearsis the most obvious example of this situation. Significant issues such as where theaviation will develop and in which regions the value of the investments will beappreciated are directly affected by the human factors. For this reason, it would be morereasonable to consider the developments in aviation, growth of airline companies,economic development of countries, location of new facilities and establishment ofinvestment models considering the geopolitical elements. With the determinedgeopolitical factors and their regular monitoring, the direction of aviation in the futurewill make it possible to predict potential markets. When examining the aviation industry,dealing with other disciplines will provide assistance in a more accurate decisionmakingprocess.The geographic location of a country refers to its climate, underground resources and itsproximity to important transit routes. In terms of aviation, the number of cities orcountries that can be reached within the shortest flight distance indicates the importanceof the aviation industry. Because in a favorable position for aviation contributeseconomy of related country. The aviation plays a significant role in economic growth,especially in developing countries. Tourism and its benefits to the country in terms ofeconomy make it easier to get a place in the world transport network. Considering theeconomies of the sector and the economic dimension of the sector, it is seen as an opensector because of the factors that may adversely affect aviation such as crisis and warhampers significant investments due to uncertainty.In this study, the arguments of the geopolitical science have been tried to be used in thedetermination of the current aviation industry. While investigating the factors affectingthe aviation industry significantly, a methodology has been created during the selectionof aircraft which is planned to be operated for tourism activities by monitoring thechanges in these factors. Accordingly, the criteria that are important during the selectionare determined and Airbus Helicopters H130 (EC130) model helicopter has beenselected. Selected helicopter was purchased by the company and they started to operate.It was agreed that a maintenance center would be established in accordance with theselected helicopter. Bodrum, Mugla region is the place where the maintenance centerwill be established by taking into consideration the data and trend observed in the pastyears of tourism activities. It is estimated that the activities will increase in thedetermined region. Competition studies were conducted in the surrounding area. Thenecessary planning was performed by determining capability of maintenance center inthe potential area with adding non-existing helicopter types in Turkey in order to beleader in the market for both our countries as well as to fly different types of helicoptershas been identified as a target. Thanks to the interdisciplinary perspective, a healthierchoice has been made.Required feasibility studies were performed for the necessary investments, expendituresand budget. The total investment cost was calculated by determining the hangar,equipment to be used, employee salaries, training fees, authorization applications andother routine expenses. Generating revenues were determined and the income model wasformed involving routine annual expenses and the first investment study required for thestart-up were made. The useful life of the project was defined and necessary calculationswere made.In this study, a methodology has been formed by using interdisciplinary information anda methodology has been introduced to guide the process of decision-making andinvestment. With this methodology, the investment decision in the potential region wasdetermined. In April, 2019 first annual maintenance was performed in this maintenancecenter for H130 (EC130) typed helicopter.
Collections