Okullarda güç mesafesi ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okulda algıladıkları güç mesafesi ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin belirlenebilmesidir.Araştırmanın çalışma evrenini, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Balıkesir ilinde, il merkezi ve ilçe merkezlerindeki ilköğretim kurumlarında görev yapan toplam 4838 öğretmen oluşturmuştur. 1506 öğretmen, örneklem grubunu oluşturmuştur. Araştırmada güç mesafesi algısını ölçmek için `Güç Mesafesi Ölçeği` (Power Distance Questionarrie), örgütsel bağlılık algısını ölçmek için ise `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` (Organizational Commitment Questionarrie) olmak üzere iki farklı ölçek kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesi ve değerlendirilmesinde SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Ölçeklerden alınan puanlara ait frekans, aritmetik ortalama ve yüzde dağılımları hesaplanmış, değişkenler arasındaki ilişki incelenirken korelasyon analizi yapılmıştır. Ortalama puanlar arasındaki farkların anlamlılığı test edilirken, bağımsız gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır. Yordayıcılığı test etmek için basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada hata payı .05 olarak alınmıştır.Araştırma sonucunda, öğretmenlerin okullarda algıladıkları güç mesafesinin orta düzeye yakın olduğu, kurumlarına en çok duygusal olarak bağlı hissettikleri belirlenmiştir. Güç mesafesi algısı ile örgütsel bağlılık arasında negatif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Güç mesafesi algısı ile duygusal ve normatif bağlılık arasında düşük düzeyde, negatif yönde ve anlamlı, güç mesafesi algısı ile devam bağlılığı arasında ise düşük düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Bu araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin okulda algıladıkları güç mesafesi arttıkça, öğretmenlerin algıladıkları örgütsel bağlılık düzeylerinin azaldığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Güç mesafesi, güç, örgütsel bağlılık. The purpose of this study is to determine the relationship between power distance sense of teachers in the education institution they work and their organizational commitment.The study has been carried out with a total number of 4838 teachers working in primary schools in Balıkesir during the 2012-2013 education year. 1506 teachersconsist the sample. In this study, `Power Distance Questionarrie` was used in order to determine the sense of power distance according to primary school teachers, `Organizational Commitment Questionarrie` was used in order to measure the level of organizational commitment of teachers as a means of data collection tool. The data gathered from questionnaire were analyzed on computer with the SPSS statistical program. Frequency, arithmetic mean, standard deviation values, percentage and correlation coefficients were calculated. Independent Group `t` test and One Sided Varience ( ANOVA) was used in order to determine discrepancies between the questionnaire and added transient variables. The regression analysis was used to test predicting. Significance level of .05 was used for statistical analysis. As a result of the study, it was found that the power distance that the teachers feel at schools was nearly mid-level and they feel that they are committed to their schools mostly in an emotional way. There is moderate negative and significant relationship between the sense level of power distance of teachers, working in primary schools with the organizational, emotional and normative commitment of teachers. It is concluded that the relationship between the sense level of power distance and continuation commitment of teachers is, positive and significant.According to the research findings, as the frequency of teachers' sense of power distance is increses, the organizational commitment level perceived by primary school teachers is reduces.Key Words: Power distance, power, organizational commitment.
Collections