Representations of the Kurdish question in the new cinema of Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, 1990'larla birlikte ortaya çıkan yeni Türkiye sinemasında Kürt meselesinin temsilleri üzerine odaklanır. Çalışmada özellikle, Kürt meselesinin bütün aktörleriyle nasıl temsil edildiği ve filmlerde hangi temsil stratejilerinin kullanıldığı üzerinde durulmaktadır. Çalışma, film temsillerini derinlemesine bir okumaya tabi tutmak için teşhise dayalı okuma yöntemini kullanır. Filmlerin teşhise dayalı bir okumasını yapmak, film metinlerini bağlamlarıyla birlikte değerlendirmeyi gerektirdiği gibi toplumsal gerçeklikler hakkında bir kavrayış da kazandırır. Bu çerçevede, yeni Türkiye sinemasında Kürt meselesine dair on dokuz film seçilmiştir. Seçilen filmler, yeni Türkiye sinemasının başlangıcı kabul edilen 1996'dan 2010'ların ilk yıllarına kadar uzanan bir sürece yayılmaktadırlar. Filmler, teorik metinlerle, başka filmlerle ya da seyirci tepkileriyle birlikte ele alınarak eleştirel bir okumaya tabi tutulmuştur. Bunun sonucunda, yeni Türkiye sinemasında Kürt meselesine dair filmlerin üç ana izlek etrafında şekillendiği görülmüştür: Meselenin fantezileştirilmesi, ötekiyle yüzleşme ve geçmişle hesaplaşma. Sonuç olarak bu üç farklı izlek, Türkiye toplumun Kürt meselesine dair algısında kendine yer bulan birbirinden farklı toplumsal taleplerin birer tezahürü olarak okunabilmektedir.Anahtar Kelimeler: Temsil, Kürt meselesi, yeni Türkiye sineması, teşhise yönelik okuma This thesis aims to explore representations of the Kurdish question in the new cinema of Turkey that has emerged since the 1990s. The study focuses mainly on how the Kurdish question –by all actors from Kurds to Turks– has been represented, and what kind of representational strategies have been operated in films. In order to read filmic representations thoroughly, the study uses diagnostic critique for analysis. Diagnostic reading of films requires considering filmic texts within their context, and results in giving insight to social realities. Within this framework, nineteen films entailing the Kurdish question in the new cinema of Turkey were selected. The selected films expand over a period starting from 1996, which is accepted as the beginning of the new cinema of Turkey, to the first years of the 2010s. The films were critically read via approaches of theoretical texts, other films, or audience reactions. As a result, it has been seen that the films entailing the Kurdish question in the new cinema of Turkey embodied around three major themes: fantasizing the question, facing the other, and reckoning with the past. In the end, these three themes can be read as indications of different social demands which can be found in different perceptions of the Turkish society towards the Kurdish question.Keywords: Representation, Kurdish question, new cinema of Turkey, diagnostic critique
Collections